3. Het verhaal achter Holi Phagwa: het Hindoestaanse lentefeest

3 januari 2017

Holi festivalHoli Phagwa is een feestdag waarop Hindoes het nieuwe jaar inluiden, omdat het de eerste dag is na de volle maan van de Hindumaand Chaitre. Het valt samen met het begin van de lente op het noordelijk halfrond. Tijdens het feest wenst men elkaar Subh Holi: gelukkig nieuwjaar en wordt er veel gelachen, gezongen en gedanst. Vijf dagen voor de viering van Holi wordt een brandstapel gereed gemaakt en de pandit bepaalt op de volle maandag van Phagun op welk uur precies de holika in brand gestoken wordt. Deelnemers aan het feest zingen chautaals en in de middag of avond bestrooit men elkaar met kleurpoeder, amber en kleurwater. Hiermee wordt symbolisch uitgedrukt dat iedereen gelijk is; er wordt geen onderscheid gemaakt tussen rangen en standen, armoede en rijkdom. De rode kleurstof symboliseert de overwinning en het groene kleursel staat voor hoop en vetrouwen in de toekomst. Het motto van het Holifeest is: 'wordt steeds een nieuwe mens!' Het Holifeest is ook een overwinningsfeest van het goede op het kwade.

Het verhaal achter Holi Phagwa gaat als volgt. Lang geleden regeerde in India de machtige demonenkoning Hirayakashap die heel erg slecht was voor zijn volk. De mensen waren bang voor hem en aanbaden hem als een god. Zijn zoon Prahalad weigerde zijn vader te aanbidden, omdat hij van mening was dat niet zijn vader, maar Vishnu - de beschermgod van het heelal, die waakt over het welzijn van de mensen - zijn god was. De koning probeerde vanaf dat moment zijn zoon te doden. In het paleis woonde ook een zus van de koning: Holika. Van haar werd verteld dat ze een heks was en veel toverkunsten kende. Holika had gehoord van de ongehoorzaamheid van Prahalad en ze bedacht een boos plan. Hiermee ging ze naar de koning: “Ik zal naar uw zoon gaan en hem vertellen dat ik ook stiekem Vishnu vereer. En ik zal hem voorstellen om samen een offer aan Vishnu te brengen door met z’n tweeën op een brandstapel te klimmen, maar zelf trek ik een onbrandbaar kleed aan, zodat alleen Prahalad zal verbranden”. Op de avond van de verbranding waren veel mensen naar het plein voor het paleis gekomen. Maar toen Holika en Prahalad op de brandstapel stonden en de brandstapel aangestoken werd, bleek dat de heks Holika in de vlammen omkwam en Prahalad stralend om zich heen keek. Vishnu verscheen in de gedaante van een half leeuw/half mens en verscheurde de koning. De mensen op het plein waren blij, dansten en zongen omdat Holika verbrand was en Prahalad nog leefde.

​uit: vijfeeuwenmigratie.nl
foto: Holi Festival Of Colours 2015 Roma

1. Mea:
    4 januari 2017
    Wat leuk Martin en Sanne! Samen op reis!
    Wanneer kom je terug Martin?
    Wij genieten nog even na van de Safaritocht met Bram.
    Groetjes Mea en Kees.
  2. Agnita:
    4 januari 2017
    Leuk!!
  3. Martin de Munck:
    7 januari 2017
    Ha Mea, ik ben begin april weer terug, dus op tijd voor het MahJongh toernooi. Sanne zal er dit jaar dus niet bij zijn. Benieuwd naar jullie verhalen. Zo gaaf om dat met Bram te hebben gedaan. Wilma zal extra aandacht hebben. Zij gaat met Sanne op safarirondreis door Afrika in juni.