23. Uitstapje naar Noord Sikkim

29 maart 2017 - East Sikkim, India

23. Brug naar Noord SikkimVia een brakkige brug reden we het noordelijke deel van Sikkim binnen. Het uitzicht blijft schitterend, ook als je geen zicht hebt op de hoge bergen. De terassen, met de hele kleine huisjes worden afgewisseld met gebouwen van wel vaak 6 verdiepingen, vaak is verdieping 4 vanaf de weg te bereiken. 23. Brug naar Noord SIkkim SanneDaar tussenin jungle met hoge bomen en veel bosjes bamboe van zo'n 10 cm doorsnee en we 20 meter lang. De wegen blijven onverminderd slecht.
Onderweg bij een lokale bakkerij onze lunch ingeslagen omdat we tegen lunchtijd niet bij een restaurant in de buurt zijn. We hebben gekozen voor ieder twee vers gebakken bladerdeegflappen met een vegetrarische vulling en een rol koekjes als toetje. Voor ongeveer 85 cent voelde we ons niet bekocht.
Na een fotostop bij de brug zijn we doorgereden naar de Seven sisters waterfalls. In 7 verdiepingen, waarvan er 4 zichtbaar waren kletterde het water naar beneden. Via een steile trap kon je een stuk naar boven voor een nog betere kijk. Bovenaan was een soort uitkijkplek gemaakt, maar een bamboestruik belemmerde het zicht. Je kon ook om de uitkijkpost heen lopen en dan zou je het beter kunnen zien. Wat bamboetakken gebroken voor het optimale plaatje en toen plaats gemaakt voor Sanne. Net voordat ze haar positie wilde innemen roept ze plotseling "BLOEDZUIGERS!!!!!" Ook ik zag zo'n wurmpje heen en weer zwaaien, maar Sanne zei dat er wel 20 waren!. Op het uitkijkplatform heeft Sanne er één van haar voet geslagen. Hij had gelukkig nog niet toegehapt. Ik zag er 3 op de rand van mijn mooi gepoetste schoen. 23. Seven sisters fallDaar staan nu weer smeerstrepen op, maar ze waren er af. We zijn snel naar beneden gelopen en hebben daar nog wat foto's gemaakt. Terug in de auto hebben we onze benen gecontroleerd, maar zagen niets meer. Op naar de volgende bezienswaardigheid!
Na een minuut of 10, je wordt behoorlijk neurotisch van die beesten, opnieuw m'n benen bekeken. En ja hoor, vlak boven de rand van mijn sok zat zo'n rotzak. Ik heb hem er van afgeslagen, de auto laten stoppen en hem na buiten gegooid. Twee uur later bloedde het plekje nog! Ik weet van collega's dat zij goede gezing met behulp van bloedzuigers bereiken, maar ik hou liever m'n bloed voor mezelf!
We kwamen vervolgens aan bij een een heilige plek voor de bevolking van Sikkim, Kabi-Longtsok. In de 13de eeuw zou Khye Bumsa, de grote voorvader van het Bhutia volk uit Tibet hier met de priester Thekong Tek, voorvader van het Lepcha volk bloedbroeders zijn geworden. Ter gelegenheid hiervan hebben ze een steen opgericht ter nagedachtenis aan dit heugelijke feit.
Het eerste klooster dat we hierna hebben bezocht lag hoog op de berg. Fraai als alle kloosters, maar niets uitgesproken. Het klooster onder aan de berg bracht ons wel weer wat bijzonders. 23. KloosterQua architectuur verschillen de kloosters nauwelijks van elkaar, of ze nu van de gele, rode of zwarte school zijn. Maar toen we bij dit klooster aankwamen liepen een 30tal monniken net naar binnen. Al gauw hoorden we een drum en daarna de authentieke blaasinstrumenten. We mochten een foto maken en zijn vervolgens naar binnen gegaan. Vanaf de zijkant zagen we 3 mensen binnenkomen. Suren vertelde dat een familielud van hen was overleden. Deze ceremonie werd nu uitgevoerd om zijn ziel te begeleiden op zijn reis.
23. muziekNadat de instrumenten stopten werden mantra's geciteerd, weer afgewisseld met de monotone maar harde muziek van de blaasinstrumenten, de bekkens en bellen. Wat indrukwekkend om dit mee te mogen maken!23. muziek op een schelp
Suren heeft ons toch gewezen op de verschillende beelden, waaronder dat van één van de belangrijke leiders van deze school. Hij is overleden aan lepra. Een lepralijder heeft het vocht dat kwam uit de zweren van deze lama op zijn zweren gesmeerd en wonderbaarlijk genas hij. Dat gaf natuurlijk een enorme toeloop. Uiteindelijk hebben ze de overblijfselen van deze heilge omhuld met metaal en tot een standbeeld gemaakt, dat nu in deze tempel is te bewonderen en te aanbidden.
Hierna was het tijd voor onze lunch. De flapjes bleken erg smakelijk te zijn. Rond 14.00 zijn we dezelfde weg terug gereden naar Gangtok. Maar nu naar een ander hotel, het meest luxueuze tot nu toe. 23. HuisjeHet bestaat uit aparte bungalowtjes, in originele Sikkimstijl. We konden kizen uit 2. De ene was half in de bomen gebouwd, erg romantisch, idyllisch afgelegen met uitzicht over het dal met een tweepersoonsbed. Het andere een lief huisje, minder afgelegen, dichter bij het restaurant. 23. binnenkantTwee eenpersoonsbedden met dikke, zachte matrassen. Sanne koos voor de laatste, wat ik goed kon begrijpen. Met Wilma had ik voor de eerste gekozen, nu was ik blij met Sanne's keuze. We hebben zelfs een koelkast op de kamer!
Straks eten in het restaurant van dit 'resort'. Morgen sightseeing in Gangtok!