4. Visum perikelen

2 februari 2017 - Oegstgeest, Nederland

Veel reizigers die naar India gaan hebben het idee dat het aanvragen van een visum voor India zo ingewikkeld is dat ze het uitbesteden aan gespecialiseerde bureaus. Sanne en ik hadden het idee dat we het wel zelf moesten kunnen. In 2015 is de procedure voor het aanvragen van een visum vereenvoudigd. Je kan het helemaal online doen, het zogenaamde E-visum. Maar het blijkt voor gebieden als Sikkim niet te kunnen. Sikkim hoort tot de protected area’s. Je moet er niet alleen een gewoon visum voor hebben, maar ook nog eens een special permit. Hier gaat de reisagent in India voor zorgen.

Wat ik nodig had voor het visum, naast een geldig paspoort, was:

• 2 pasfoto’s van 5 X 5 cm (kosten € 11,-)·
  • Een volledig ingevuld en 2 maal ondertekend visumaanvraagformulier.
    ​Dit formulier moet online worden ingevuld. Ik was heel blij dat Wilma nog een kopie had van hetzelfde formulier uit 2013. Had ik in ieder geval een voorbeeld dat ik kon gebruiken. Er wordt o.a. gevraagd naar de landen die zijn bezocht in de laatste 10 jaar. Dit zijn er een stuk of 10. Omdat ik eerder in India was geweest moest ik het nummer van het vorige visum opgeven. Ik heb een nieuw paspoort, dus heb ik het visum niet meer. Gelukkig stond er een foto van het visum op mijn vorige blok. Ook moeten de steden worden opgegeven die ik de vorige keer heb bezocht. Ook dat zijn er een stuk of 10. Op het moment dat je een fout hebt gemaakt (en daar kom je pas achter als je hebt geklikt op “doorgaan”, dan moet je deze gegevens weer opnieuw intoetsen. Een koppelstreepje in een naam: opnieuw invullen. Adres letter voor letter overgenomen van het adres in India, nu wordt het niet geaccepteerd: opnieuw invullen. Enfin, nadat het formulier is geaccepteerd ben je een paar uur verder.·
  • Een “Verklaring”, met een heel verhaal in het Engels waar je NAW-gegevens, geboortedatum en -stad en je e-mailadres op moeten met een handtekening.
  • Een uittreksel van de Kamer van Koophandel, omdat ik niet in loondienst ben. Voorheen was dit gratis. Nu moet daarvoor € 15,- voor worden betaald. Gelukkig kan je het nog wel online bestellen.

Wat je niet (meer) nodig hebt is een kopie van je vluchtschema of een lijst van hotels in India.

visumMet deze gegevens ga je naar VSF Global in Den Haag (of naar Amsterdam of Rotterdam), het bureau dat namens de Ambassade belast is met het uitgeven van de visums. Bij binnenkomst trek je een nummertje en wacht je tot je aan de beurt bent. De betaling kan digitaal: € 71,51. Je vingerafdrukken worden genomen en er wordt een foto gemaakt (biometrische data). Na een uurtje stonden we weer buiten. Je wordt keurig via email op de hoogte gehouden van de status van je aanvraag. Na een paar dagen krijg je bericht dat je paspoort weer klaarligt.

1. Marianne:
    2 februari 2017
    Ik herinner me van 2013 dat we daar ook heel veel tijd aan moesten besteden.
    Pffff, maar het is voor elkaar. Goed dat je alles nog hebt. Het is bijna zo ver.
  2. Carla:
    2 februari 2017
    Ja Martin, ik weet er alles van, vorig jaar drie uur op de ambassade in den Haag gezeten. In Amsterdam waar wij vandaan komen, konden ze niets voor ons doen