25. Afscheid van Sikkim

31 maart 2017 - Kalimpong, India

Vandaag stond alleen de verplaatsing naar Kalimpong op het programma. We zijn daarom om 10.00 vertrokken. Via de grensovergang in Oost Sikkim zijn we West Bengalen weer ingereden. Terwijl Suren met onze paspoorten naar de politiepost moest hebben wij voor de laatste keer roepies uit de muur getapt bij de Bank of India. Deze rekenen geen kosten, bij de andere banken betaal je 200 roepies (€ 2,80) aan kosten. Zonde geld! De temperatuur was hier tropisch, de overgang met Gangtok was enorm, zonnebril en poloshirt dus.
Onmiddellijk viel op dat de wegen hier een stuk beter zijn. In plaats van de drukke hoofdweg hebben we de weg hoger langs de berg genomen. Je komt dan langs dorpjes met kleine huisjes, die allemaal potten met bloeiende plantjes buiten hebben staan. Ze zijn geschilderd in vrolijke kleuren.
25. kininebastEr worden veel kininebomen gekweekt voor de bast, waar het middel tegen malaria van wordt gemaakt en ook het homeopathische geneesmiddel China.
Vlak voordat we Kalimpong bereikte zijn we gestopt om het enorme beel van de god Hanuman te bekijken. 25. HanumanHet beeld is helemaal rood en de god heeft het gezicht van een aap. Hij staat voor kracht, doorzettingsvermogen, dienstbaarheid en toewijding. Omdat Sita, de vrouw van oppergod Rama, een rode tilak (rode streep in het haar) had, heeft hij de rode kleurstof uit eerbied over zijn hele lichaam uitgesmeerd.
Kalimpong is een drukke handelsstad, die op de zijderoute lag. We hebben er geluncht voordat we naar het hotel zijn gegaan. Het was weer even wennen aan de hectiek van het verkeer, uitkijken voor de alsmaar toeterende auto's, zo anders dan het rustige Sikkim. Het hotel ligt iets buiten het centrum. 25. Uitzicht kamerToen we op onze kamer kwamen zakte mijn mond open van verwondering. De grote ramen laten een wijds panorama zien. Nu duimen dat het morgen helder is. Dan zijn ook de besneeuwde bergpieken zichtbaar.
Vanmiddag zijn we met Suren het centrum weer ingelopen. We hebben tape gekocht voor het scheurtje in mijn koffer en zijn op zoek naar een souvenir voor Sanne. Ze wil graag een Buddhistische gebedsmolen. Morgen gaan we de knoop doorhakken.
Vanavond eten in het hotel. Nu nog even genieten van ons uitzicht vanaf het bed, voordat het zo donker is.