2. Terug naar India

2 januari 2017 - Oegstgeest, Nederland

Taj Mahal 2013In 2013 ben ik voor de eerste keer in India geweest. Aan de homeopathische universiteit van Jaipur heb ik met een groep Nederlandse collega's van 5 t/m 19 november een "Training Programme for Advance Learning in Homoeopathy" gevolgd. Daarna is Wilma gekomen en hebben we 3 weken rondgereisd door Rajasthan. Van deze reis heb ik een blog bijgehouden, die hier nog is terug te lezen
India heb ik toen leren kennen als zeer gastvrij land, met een prachtige, rijke cultuur. Ook werd ik nieuwsgierig naar andere delen van India.
Onze dochter Sanne heeft een aantal jaren gewerkt op het ministerie van Buitenlandse zaken. Haar tijdelijke contract loopt af in februari. Ze heeft nog geen nieuwe baan. Het appartement dat ze heeft gehuurd in Amsterdam moet ze in april verlaten. Bij haar kwam toen het idee op om, nu het nog kan en er geen verplichtingen haar tegenhouden, nog een grote reis te maken. Azië en Afrika stonden boven aan haar verlanglijstje. Omdat ze in haar baan veel mensen heeft leren kennen op verschillende ambassades, was het haar idee om hen op te zoeken en dan iets van het land te bekijken. Haar eerste stop zou zijn in Delhi. Met een aantal vriendinnen gaat ze dan door Rajasthan reizen. Vervolgens komt ze terug in Delhi voor het Holi festival. Dan gaat ze naar Agra om de Tah Mahal te bekijken en de heilige stad Varanassi. Ze komt weer terug naar Delhi en zou dan graag naar het Noordoosten van India gaan, richting Darjeeling en de Himalaya.
Omdat India naar mijn idee niet zo geschikt is voor een jonge vrouw om alleen te reizen vroeg ik haar wie met haar mee zou gaan. Er was nog geen reispartner.
Voor de grap zei ik dat ik me wel wilde opofferen en met haar mee zou gaan. Maar dat vatte ze toch serieuzer op dan ik had gedacht. Ze vond het een leuk idee om dat met haar vader te gaan doen.
Zo is mijn ticket voor Delhi geboekt op oudejaarsavond. Wilma heeft een hotelletje voor mij geboekt voor de eerste 3 nachten omdat op maandag het Holi festival wordt gevierd en het wel heel druk zal zijn.
De decaan van de universiteit van Jaipur, Dr. Tarkeshwar Jain, heeft zijn medewerking toegezegd voor het vinden van een homeopathische kliniek waar ik 4 dagen wil meelopen.
Wie had ook kunnen denken, terug naar India en al over 66 dagen!