8. Holi in Jaipur

13 maart 2017 - Jaipur, India

Gisteravond zijn tegen 18.30 richting het paleis van de Maharadja gegaan. De dames extra opgedoft, ik voor de gelegenheid met colbert. Dat maakte al blijkbaar zoveel indruk dat we zonder verdere controle toegang kregen tot het eerste binnenplein van het paleis. brandstapelDaar werd gewerkt aan een brandstapel van lange bossen riet. Vlak daar achter waren mannen bezig met het maken van een vuurtje. Dan een rij fauteuils, met in het midden een troon, duidelijk voor de royal family. In een hoek stonden mooie stoelen in 2 rijen opgesteld waar fraai aangeklede mensen al zaten.
Met een touw werd het gewone volk op gepaste afstand gehouden. Maar voor niemand bang heb ik het touw voor mijn dames omhoog gehouden en hebben we ook een stoel uitgezocht. Al snel kwamen er meer gasten en toeschouwers. Een Rajastaans 'dweilorkest ' zorgde het vermaak.
Op een zeker moment stopte de muziek en ja, daar kwam de stoet aan. Voorafgegaan door paleiswachten kwam de marahadja aan gelopen. Een leger van fotograveren stormde naar voren toen de familie had plaatsgenomen. maharadja en familieOok uit de toeschouwers liepen mensen naar voren om een foto te nemen en werden niet tegengehouden. Ik toen dus ook maar .Na geduldig te hebben geposeerd voor de tientallen fotograveren kon de ceremonie beginnen. De geestelijken bij het vuurtje spraken hun gebeden en er werden rituelen uitgevoerd. De maharaja werd uitgenodigd en liep rond de brandstapel. Met een bos lang riet dat werd aangestoken in het heilige vuur heeft hij de brandstapel in de fik gezet. vuur brandZodra het goed en wel brandde renden een groep mannen, ieder voorzien van een bos riet op het vuur af en gingen er vervolgens met hun brandende bos als een speer vandoor. Er knalde vuurwerk, waarmee deze ceremonie werd afgesloten. Een cameraploeg kwam de maharaja interviewen. Ook zijn grootmoeder, duidelijk de belangrijkste vrouw in het gezelschap stond de journaliste te woord. Wij zijn toen richting de grote entreepoort van het paleis gelopen, waar we via de rode loper naar binnen mochten. Voor de zaal met de grootste zilveren vaten ter wereld hebben we met de overige gasten de royal familie opgewacht. Daarmee was het ceremoniële deel afgesloten en werd het een informele receptie. De gasten werden vriendelijk begroet. Ook wij kregen een hand van hem en oma hielp met het uitdelen van de champagne. informele maharadjaHet gezelschap bestond grof geschat uit 75 mannen en 150 vrouwen, de meeste jong, die allemaal graag met de knappe maharaja op de foto wilde. Geduldig nam hij er de tijd voor.Na de receptie werden we uitgenodigd om aan het einde van de zaal naar buiten te gaan, waar lange rijen stoelen stonden. Er werd toen op een muur van her paleis een diavoorstelling geprojecteerd over de historie van de royal family. Hierna werden we voorgegaan naar een binnenplein waar 4 prachtige deurportalen ook overdag al een hoogtepunt van het paleisbezoek vormen, maar nu achitterend verlicht was het plein een sprookje. feest paleisGrote ronde tafels met stoelen voor hen die wilden zitten, in 2 hoeken was een bar opgesteld, waar gin, wodka en malt whisky grote aftrek vonden. Ook nu weer live music van een traditionele muziekgroep. Kelners liepen in het rond met lekkere hapjes in de eerste trek te stillen. Zo jammer dat de buik van Sanna, de vriendin van Sanne, nog niet mee wilde werken. Fiona heeft haar teruggebracht naar het hotel. Ook zij voelde zich niet top.
buffetTegen 23.00 werd een buffet geopend dat stond opgesteld in een galerijengang. Diverse heerlijke gerechten, niet te scherp. Smullen!
Zo tegen 01.00 vertrokken de oudere gasten, terwijl de rest zich naar het modern ingerichte restaurant van het paleis begaf voor de afterparty. Een DJ zorgde voor gepaste muziek waarbij de dansvloer deuk bezet bleef.
Tegen 02.00 had ik het wel gehad. Sanne en haar vriendin hadden nog wel energie, dus ik ben alleen op weg gegaan naar het hotel. Viel niet mee met al die drank in het lijf, maar zonder al te veel problemen het hotel bereikt. Jammer was dan weer dat het er pikkedonker was met een stalen hek voor de deur. Gedesillusioneerd ben ik op een steen voor het hotel gaan zitten. De hindugoden waren me blijkbaar goed gezind, want na nog geen 5 minuten stopte een vrachtauto voor het hotel en de chauffeur begon iets uit te laden. Toen ik ging kijken bleek de deur van het hotel open te staan en kon ik naar binnen.
Vanmorgen snel gecheckt of Sanne ook veilig was thuis gekomen. Gelukkig was dat zo. Toen zij aankwamen hebben ze geklopt en werd er snel open gedaan.
De
Vandaag was het Holi. We hadden een uitnodiging om ook nu weer naar het paleis te gaan voor het holifeest. Maar het bleek dat de buiklachten van Sanna 's nachts waren verergerd. Ook had ze overgegeven. Samen met Fiona is ze naar een ziekenhuis in de buurt gegaan. Na een uurtje waren ze weer terug. Ze hadden haar een klysma willen geven, maar Sanna had weinig vertrouwen in de hygiëne. Ze hebben haar een injectie gegeven tegen de pijn en misselijkheid en een recept voor een laxeermiddel. De dokter zei dat ze haar nog wel terug verwachtte. Ik heb toen voorgesteld om een second opinion te vragen in een wel te vertrouwen ziekenhuis. Ik heb de decaan van de Homeopathische Universiteit gebeld en hem gevraagd naar welk ziekenhuis we moesten gaan. De chauffeur van de meiden hebben Sanna en mij ee heen gebracht. De dokter daar vond een klysma ook noodzakelijk. Ook wilde hij haar ter observatie 24 uur opnemen. Niet leuk, maar toch mee ingestemd. Vervolgens kon er pas actie worden ondernomen als het ziekenhuis een kopie van haar paspoort en visum zou krijgen. Helaas had Sanna haar paspoort vergeten. De chauffeur die terug was gegaan om de telefoon met Indiase simkaart te halen heeft gezocht op de hotelkamer maar kon het paspoort niet vinden. Uiteindelijk heeft de receptie van het hotel hun kopie gefotografeerd en via en sms bericht verstuurd. Inmiddels was het al 14.00 uur. Ze lag wel vervolgens snel in bed op een schitterende ziekenhuiskamer. Met bank, bed waar bezoek kon overnachten, riante badkamer, gelegenheid om thee te maken, kortom luxer dan de hotelkamers waar ze tot dan toe in hadden verbleven. Om 15.30 ben ik teruggegaan naar het hotel. Daar waren de meiden net terug van het holifeest in het paleis. Het was heel leuk geweest, maar Leonie en Fiona hadden een glaasje Bang gedronken. Dit is een soort van lassie, maar met cannabisolie. Ze waren er goed stoned van en waren tot niets meer in staat. 8. Meiden in bedIk ben in het restaurant wat gaan eten en de drie meiden (Sanne had last van een kater) zijn alle 3 het bed in gedoken. Vanavond zijn we met z'n allen op ziekenbezoek geweest. Fiona blijft vannacht bij Sanna in het ziekenhuis voor de gezelligheid. Sanne heeft Leonie en mij naar het vliegveld gebracht en is weer teruggebracht naar het hotel. Nu weer op weg naar Delhi.

1. Corien:
    14 maart 2017
    Wat geweldig om te lezen jullie ervaring in het Paleis, ik wens snelle beterschap voor Sanna, goede reis naar Delhi
  2. Teresa:
    21 maart 2017
    och wat ellendig zo ziek te zijn op vakantie, wat een belevenissen in zo'n ziekenhuis. jee, hoe zou zo'n glaasje bang smaken..? :-)