9. Eerste dag in de kliniek

14 maart 2017 - New Delhi, India

Gisteravond dus met Leonie teruggevlogen naar Delhi. We kwamen een kwartier te vroeg aan, wat natuurlijk geen bezwaar is als het inmiddels toch 23.50 is als je met je koffertje buiten staat op de uitkijk voor je pick up. Gelukkig had ik al uitgevonden wat je moet doen voor een gratis WiFi connection, want mijn nieuwe vriend Ambuj van de bnb organisatie die voor mijn hotelkamer had gezorgd had me instructies gestuurd wat ik moest doorgeven zodat we elkaar niet zouden mislopen. Super aardig overigens dat hij mij persoonlijk kwam afhalen op deze feestdag!. Na 5 minuten was hij er. Wel jammer was dat hij ook niet precies wist waar hij moest zijn in het donker. Uiteindelijk lag ik om 01.30 in mijn keiharde bedje.
hotel DelhiHet hotel is in een groot huis, maar met een beperkt aantal kamers. Breakfast is included, dus na een omeletje met toast ben ik om 09.00 op pad gegaan. Wifi deed het even niet in het hotel, dus maar aan de hotelmeneer gevraagd in welke richting ik moest. Links en dan links bleek achteraf links en dan rechts te moeten zijn, maar na ongeveer 15 minuten lopen kwam ik aan bij de kliniek van dr. Nandini Sharma. verkiezingsposterEen grote verkiezingsposter tegen een boom liet zien waar de kliniek was. De kliniek zit onder haar fraaie huis en is heel ruim opgezet. Ik was blijkbaar nog iets aan de vroege kant. De bewaker heeft me binnengelaten. Na enige tijd kwam ze binnen. Wat een impressive lady! Uiterst elegant, in haar Indiase kledij, opvallende sierraden, en heel charmant. Na een korte kennismaking, waarbij ik mijn blik stroopwafels en het Delfsblauwe klompje met Dutch chocolates heb overhandigd, werd de eerste patiënt al binnen gelaten. De patiënten die al eerder zijn geweest worden direct door de dokter zelf gezien, nieuwe patiënten wordt eerst door een assistent dokter de anamnese afgenomen. De consulten gaan met name in Hindi, waarbij dr Sharma af en toe de belangrjjke symptomen voor mij vertaald. Vervolgens neemt ze uitgebreid de tijd om uut te leggen waarom ze kiest voor een bepaald middel. In de loop van de dag vraagt ze eerst aan mij wat mijn idee is. Opvallend is dat, zoals ik al eerder van Indiase homeopaten heb gezien, haar kennis van keynotes, ook van kleine middelen, enorm is. Om 15.00 was het tijd voor de lunch. Ik ben naar het hotel teruggelopen, niet helemasl de korste weg, maar na 40 minuten had ik het hotel toch weer gevonden. Ondanks dat de keuken was gesloten kreeg ik na 30 minuten een heerlijke curry voorgeschoteld. Na even contact met de familie thuis en in Jaipur ben ik om 16.40 weer richting de klniek gegaan. Het is ongeveer 15 minuten lopen, als je niet verkeerd loopt . Van even over 15.00 tot 20.15 hebben we aan de lopende band patiënten gezien. Apotheek NandiniAan het eind van deze lange dag hebben we samen met Dr. Jyoti, haar assistente, nog even gekletst over vaccinatieproblemen in Nederland en India. Dr. Jyoti bood me heel lief een lift aan, dus kreeg ik al na een half uur mijn keuze uit de menulijst, voorzien van een biertje, in de "hotellobby" geserveerd. Nu jullie weer op de hoogte zijn gebracht en het 22.30 is, ga ik gauw mijn bedje weer in. Tevreden over deze leerzame dag.

1. Marga Kruize:
    14 maart 2017
    je schrijft een pageturner Mart, kan niet wachten op de volgende avonturen
  2. Teresa:
    21 maart 2017
    wat een leuke ervaring om iemand zo aan het werk te zien en voor jou mee te mogen denken, je schrijft het vlot en met humor , leuk te lezen :-)