18. Beter laat dan .....

25 maart 2017 - Pelling City, India

Na een korte rit kwamen we bij de Sikkim's Cheese factory aan, waar ze Goudse kaas maken, met een rijpingstijd van 3 weken. Het is verkrijgbaar in kaasjes van 250 gram en van 500 gram. Van 1800 liter melk maken ze 180 kilo kaas per dag. Omdat de mensen in Sikkim helemaal geen kaas eten wordt de gehele productie naar overige staten van India geëxporteerd. Op een A-4 stond het proces beschreven. Naar binnen mochten we niet vanwege hygiëne voorschriften.
18 brug geheelEen volgende stop was bij de op 1 na hoogst gelegen brug van Azië, die over de Singshore Khola ligt en 198 meter lang is. Hij ligt op zo'n 1500 meter. De stalen platen van het brugdek moesten opnieuw worden gelast omdat door het verkeer ze los waren getrild. Wij mochten er wel op en konden ongestoord door verkeer van het uitzicht genieten.
18. Suren met Rhododendron wijnSuren heeft bij het cafeetje naast de brug een fles Rhododendronwijn voor zijn moeder gekocht. Het is een roze drank die alleen in het voorjaar is te krijgen. Het is eigenlijk helemaal geen wijn maar een destilaat, waar rode Rhododendronbloemen bij worden gebruikt. We mochten een dopje proeven. Een verraderlijk drankje. Smaakt niet verkeerd, maar het leek wel limonade. Dat er 7 % alcohol in zit heb je totaal niet door. Dan toch maar liever de Indiase whisky .
Na een half uurtje kwamen we aan in Pelling. Een plaatsje op 2100 meter, vol met hotels. Met name Indiase touristen komen hier graag vanwege het mooie uitzicht op de besneeuwde bergen. Omdat het seizoen nog maar net is begonnen is het nog niet zo druk. We werden naar een hotel gebracht waar we niet echt enthousiast over waren. Weliswaar mochten we uit 2 kamers kiezen, maar de bedden waren weer met Indiase matrassen, dus spijkerhard. Het rook er wat muf. Ook had het hotel geen WiFi. De manager bood ons aan om naar een ander hotel te gaan van de zelfde eigenaar.  Daar zou wel WiFi zijn en er zouden 2 bedden zijn in plaats van een tweepersoonsbed. De WiFi gaf de doorslag. De kwaliteit van de matrassen is overigens gelijk aan het eerste hotel .
18. Sikkims bierHet restaurant waar Suren ons naar toe wilde brengen bleek te worden gerenoveerd. Het piepkleine restaurantje er naast was wel open. De Tibetaanse kippesoep met noedels was heerlijk. Ook het Sikkimse bier is goed te drinken. We waren 500 roepies kwijt, ongeveer € 7 .
18. Rabdentse 2Na de lunch zijn we weer in de auto gestapt en naar Rabdentse gereden, waar de ruïnes zijn van een paleis uit de late 17de eeuw.
Na het bezoek hieraan zijn we teruggeaan naar het hotel, vast van plan om te reageren op de 18. Rabdentse 3WhatsApp berichtjes en de blog te uploaden. Helaas bleek de WFi het niet meer te doen.
Na nog een wandeling door bergplaatsje hebben we 18. Rabdentseeven liggen lezen en zijn samen met Suren naar een restaurant gegaan wat hij voor ons had uitgezocht. Hij had al geregeld dat er bier zou worden koud gezet. Hij wilde niet met ons mee-eten, maar bleef aan het tafeltje naast ons wel gezellig zitten kletsen. Na weer een prima maaltijd schrijf ik dit blogje nu eerst in mijn notitie-app. Morgen is WiFi hopelijk weer in orde en kunnen beide berichten worden geupload