10. Nog veel te leren!

16 maart 2017 - New Delhi, India

Gisteren was a day in the office. Heel leerzaam. Doordat ik de taal niet versta merk ik dat ik meer let op gezichtsexpressie, gewriemel met handen, etc. Je herkent daardoor al welke middelen mogelijk zouden kunnen zijn.
Veel mensen komen met klachten die een relatie hebben met de luchtverontreiniging. Hoesten, allergie voor stof en pollen, in allerlei vormen. Alhoewel de klacht centraal staat, wordt ook uitgebreid aandacht gegeven aan de achtergrond van de patiënt. Verdriet, kleineren, het kan leiden tot auto-immuunziektes als vertiligo. Het juiste homeopathische middel geneest waardoor pigmentatie in de witte plekken terugkomt.

Ambuj's Avonds was ik uitgenodigd door Ambuj, de man van de organisatie die ik had ingeschakeld op advies van Dr Nandini om een hotelkamer te vinden. Hij had een restaurant uitgezocht met goed eten en bediening die zo nu en dan in een rij een Bollywooddansje deed. We hebben ons vermaakt.

Vandaag moest Dr Nandini naar het Ministry of AYUSH (Aryuveda, Yoga, and Naturopathy) voor overleg. Ze heeft me om 09.00 opgehaald en nadat wij haar naar het ministerie hadden gebracht werd ik afgezet bij het Dr. Rastogi Central Research Institute for Homeopathy. Ik heb daar een uitgebreide rondleiding gehad van senior scientist Dr Subash Kaushik. wachtkamerIn de OPD (polikliniek) worden dagelijks ongeveer 700 patiënten gezien. Het krioelde er van de mensen. Gespecialiseerde artsen houden één dag in de week spreekuur. Dr Kaushik is bijvoorbeeld gespecialiseerd in de behandeling van diabetes. Maar ze zijn er voor dermatologie, lever-en darmziektes, COPD, etc. Er is ook een afdeling IND, waar patiënten kunnen overnachten.
Omdat er aan research wordt gedaan is de behandeling van patiënten gestandaardiseerd door middel van protocollen die bij ieder bezoek moeten worden ingevuld. De kliniek, waar in totaal 150 mensen werken, beschikt over eigen laboratoria waar alle cytologische onderzoeken kunnen worden uitgevoerd. Er wordt niet alleen gerandomiseerd onderzoek gedaan bij patiënten, maar er worden ook nieuwe homeopathische middelen gemaakt en uitgetest. De planten komen uit eigen tuin. De verschillende stadia van onderzoek vinden plaats in hetzelfde gebouw. Alvorens ze voor een prooving worden gebruikt wordt getest op muizen, ratten of zebravisjes, wiens DNA verrassend genoeg voor 80% overeenkomt met ons DNA. Voor het onderzoek op de dieren wordt nu een geheel nieuwe vleugel gebouwd. Over 6 maanden moet het klaar zijn. Het wordt in zijn geheel gefinancierd door de overheid.
Al met al erg indrukwekkend. Niet allen ben ik onder de indruk van de kliniek, maar ook van de vriendelijkheid van de mensen. Er werd door alle mensen uitgebreid tijd genomen om uitleg te geven over hun werk. Ik kan me nu een beetje voorstellen hoe Willem-Alexander zich moet voelen bij een werkbezoek.
Na een hartelijk afscheid werd ik in een dikke auto gebracht naar het Bakson Homoeopathic Medical College & Hospital. Bakshi welkomBij de ingang stonden 2, in prachtige sari geklede artsen mij al op te wachten. Ik kreeg ter welkom een bindi (rode stip op mijn voorhoofd) en een krans om mijn nek. Ik werd gebracht naar een zaal waar Dr Bakshi een groep Amerikanen ontving, waaronder ook enkele neven van hem. Ik mocht deel uitmaken van de groep. Geld nog moeite is gespaard om een prachtig complex neer te zetten, waar in totaal 700 studenten in 5 1/2 jaar worden opgeleid tot (homeopathisch) arts. Deels wonen de studenten intern. Voor buitenlandse gasten zijn een aantal luxueuze vertrekken ingericht. Ook in deze kliniek worden dagelijks zo'n 700 patiënten per dag gezien.
Bakshi 1Als Sikh geeft Dr Bakshi (zijn kenmerk is zijn witte tulband) veel geld aan liefdadigheid en zo is ook het college ontstaan, met de naam van zijn (homeopathische) farmaceutisch bedrijf dat vestigingen heeft in diverse steden in India
Andermaal was ik erg onder de indruk van wat hier tot stand is gebracht. Een enorm complex, waar nu weer een nieuw auditorium wordt gebouwd.
De lunch was voortreffelijk, waarbij de vrouw van Dr Bakshi en hun twee dochters (beide homeopaat) ook aanschoven. Bij het afscheid kregen alle leden van de groep een bos bloemen en een doos vol producten uit het assortiment. Dr Bakshi zijn specialiteit is de behandeling van huidproblemen. Hij is erg enthousiast over het product dat zijn bedrijf nu heeft ontwikkeld, Formula 'D'. Ik kreeg een aantal strips mee om in mijn prakijk te kunnen uitproberen. Met zijn privé BMW ben ik teruggebracht naar mijn hotel. Ik heb bewondering voor de chauffeur, hoe hij zo'n grote bak door dat krankzinnige verkeer van Delhi kan manoeuvreren zonder aanrijdingen! Om 16.30 was ik weer "thuis".
Net aan een glaasje whisky kwam de hotelmanager me halen vanwege bezoek voor mij. Ambuj van BnBNation bracht me een fraaie pen en leuke tas. Hij is er niet om me naar het vliegveld te brengen omdat hij een presentatie gaat geven elders in India. Hij komt zaterdag pas terug als wij al zijn vertrokken. Hij wilde toch nog persoonlijk afscheid komen nemen.
Wat een indrukken, wat een verwennerij!

1. Marianne Nieuwland:
    17 maart 2017
    Jeetje Martin. Wat een ervaring!! Ik zie het zo voor me en hoor en ruik het bijna.Dit geeft wel weer een boost. Dit zouden we hier toch ook graag willen!! Het doet me ook denken aan Poona waar we geweest zijn in het homeopathisch kanker ziekenhuis. Geniet van de onderdompeling.
  2. Marc:
    17 maart 2017
    Geweldig dat dit allemaal door de overheid ondersteund en gefinancierd wordt! Daar kunnen we hier nog iets van leren..
  3. Ambuj Saxena:
    18 maart 2017
    I think that writing a blog daily by taking out time from your hectic schedule is a great way to remember the fond memories. Thank you for mentioning me in the blog. It was a pleasure to find a nice bed and breakfast room for you and to take you to the colorful restaurant. I'm glad that Dr Nandini made us meet! I think I have a friend with inspiring stories!
  4. Marga Kruize:
    18 maart 2017
    Goh wat goed geregeld allemaal, wel een een inspiratiebron voor jouw werk hier!