13. Wandelen!

19 maart 2017 - Kurseong, India

Gisteravond was het behoorlijk koud. Omdat het huis niet wordt verwarmd is mijn kamer ook koud. Heel blij ben ik dat Wilma een vooruitziende blik had en een lange onderbroek in mijn koffer had gestopt. Met sokken, een poloshirt en donzen jack aan, capuchon over mjn hoofd was het onder het dekbed toch comfortabel. Gedurende nacht konden de sokken uit en ook de jas.
Om 04.15 ontdekte ik ook waarom het kraantje van de stortbak dicht was gedraaid. Toen ik het ' s avonds had gemerkt dat het reservoir zich niet vulde, had ik hem opengedraaid. Toen ik ' s nachts naar het toilet ging stond de hele badkamer blank . Maar weer gauw dichtgedraaid.

Na het ontbijt zijn we met Suren op pad gegaan. Het weer was gelukkig prima. Nog wel wat aan de frisse kant, maar het zonnetje deed zijn best om door de bewolking te schijnen. We liepen bergafwaarts, wat je na verloop van tijd behoorlijk in je kuiten gaat voelen. We kwamen langs het hotel waar we eigenlijk hadden zullen slapen. theeplantagesHet is nu voor onbepaalde tijd gesloten, stond op een papier op de poort. Het lag wel mooi, prachtig uitzicht op onze bestemming: de theeplantages van Makaibari. De gebouwen zagen we in de verte liggen. Oef, daarheen en dan ook weer terug?
Bij een paar huizen langs de weg konden via een trapje naar beneden. Een vriendelijke man, het bleek de opzichter te zijn van de tuin, liet ons de stal zien waarin twee paarden stonden. Hij vertelde dat de eigenaar te paard door de tuinen reed.
De eigenaar kwam een paar dagen geleden nog in het nieuws omdat zijn villa, die iets verder van de theetuin ligt, tot de grond toe is afgebrand. Gelukkig waren er geen gewonden.
theeplantageTussen de theestruiken door vervolgden we onze weg. Binnenkort zullen de 3 bovenste blaadjes worden geoogst voor de eerste pluk. Rond de moesontijd is de tweede pluk en in de herfst de derde pluk. Omdat er dan meer water is opgenomen door de plant is de oogst van de tweede en derde pluk groter. Over een paar sagen krijgen we de gelegenheid om het hele proces van plant tot thee te bekijken. Dan zullen we ook kunnen proeven.
Gaande weg verdwenen er steeds meer kledingstukken in mijn rugzak. Zowel vanwege de warmte van de inspanning, maar ook omdat het zonnetje warmer werd. Langzaam ging het weer naar boven en kwamen we weer op de hoofdweg. Daar was een gelegenheid om een kopje thee te drinken. Het heet black tea, maar is licht van kleur en erg geurig. Voor 3 kopjes betaalde ik 30 roepies, ongeveer 42 cent. Daarna via de weg terug naar onze b&b, waar we bezweet en wel aankwamen. We hadden er 9 km opzitten.
Na een heerlijke lunch van rijst met kip, bloemkool, spinazie, dal van gele linzen en een slade van komkommer, ui en tomaat hebben we even liggen uitbuiken.
Vanmiddag door Kurseong naar een uitzichtspunt gelopen. Zo jammer dat de bewolking laag is en het heiig is, waardoor we slechts een vage indruk hebben hoe mooi het hier is. Kurseong is een schilderigachtig plaatsje met hele kleine winkeltjes langs de straat. Je moet constant opletten voor het drukke verkeer, want een stoep kennen ze niet. Wel een spoorlijn langs de straat! Het is ook heel druk met mensen. sportclubVanmiddag zowaar 2 non-domestic tourists gezien. Twee vrouwen, natuurlijk uit ... Nederland.
Op de terugweg hebben we wat fruit en koekjes ingekocht want morgen gaan we voor dag en dauw naar Darjeeling met de Himalayan Railway. Teller van de benenwagen stond op bijna 18 km toen we weer terug waren in het hotel.
Na het eten vanavond vroeg slapen want de wekker staat om 05.30 uur!

1. Marc:
    19 maart 2017
    Foto's Martin, foto's!
  2. Josué:
    19 maart 2017
    Ja, we willen heel graag wat foto's zien