4. Day in the office.

26 februari 2018 - North Paravur, India

4 Dr Muhammed RafeequeIn dienst van de overheid houdt Muhammed regelmatig spreekuur in een soort van medisch centrum. Op het terrein staan een aantal gebouwtjes. Naast een homeopathische kliniek is er een aryuvedische kliniek, een regulier medische kliniek en een kliniek voor huisdieren. Vanmorgen kwam Muhammed mij om 8.45 ophalen. Na een kwartiertje rijden kwamen we op het centrum waar de eerste patiënten al stonden te wachten. Naast Muhammed als homeopaat werken er nog twee dames in de kliniek. Een soort van administratieve hulp en een mevrouw die de medicijnen uitdeelt.
De spreekkamer is zoals ik ken van eerdere ervaringen. Patiënten komen binnen en als ze eerder zijn geweest hebben ze hun dossier bij zich. Anders hebben ze een nieuw blad met een volgnummer, en wat basale gegevens als naam en geboortedatum. De zorg is gratis, dus een adres is niet nodig.
Muhammed zit achter zijn bureau en op de kopse kant staat het krukje waar de patiënt op mag gaan zitten. Bijna een vast onderdeel van het consult is het controleren van de pols en de tong. De patiënt steekt zijn tong uit en zo nodig worden met een zaklampje de keel en tonsillen gecontroleerd. Razendsnel, over de kleren heen, worden de longen gecontroleerd met een stethoscoop. Het gesprek gaat in het hindi en de belangrijkste symptomen worden op het dossierpapiertje genoteerd in het Engels. Het handschrift is absoluut onleesbaar. Aan de hand van de meest karakteristieke symptomen, de zogenaamde keynotes, wordt het middel bepaald en de potentie gekozen. Voor mij natuurlijk de sport om voordat Muhammed de keuze heeft gemaakt al een middel in mijn hoofd te hebben. Als ik zijn keuze niet begrijp, neemt hij tijd om het uit te leggen. Een geweldig leerzame ochtend! Om 13.45 waren er geen patiënten meer. Er waren ruim 100 casus behandeld. Van hele jonge kinderen, die zonder ouders langskwamen tot moeders die de dossiers van alle familieleden meehad. Ook voor hen die niet aanwezig waren werd de beste aanpak bepaald. De klachten variëren sterk, maar hoest en schouderklopjes kwamen het meest voor.
5 Straat fruit stal: Toddy palmNa het spreekuur heeft Muhammed mij via een toeristische route weer naar mijn hotel gebracht. Roomservice heeft een heerlijke garnalencurry als lunch gebracht en na dit verhaal ga ik een uiltje knappen. Muhammed komt me om 18.30 halen. 5 straat fruit: toddy palmEerst een aantal casus doornemen van patiënten die hij vanmorgen in zijn privékliniek aan huis heeft behandeld en dan diner met de familie.