24. Backwaters.

19 maart 2018 - Alleppey, India

24 onze houseboatOm 12.00 zijn we aangekomen op het vertrekpunt van de houseboats in Alleppey. Met een klein soort taxibootje zijn we naar onze boot gebracht. Daar werden we door de crew ontvangen met een mangosapje. Titan en Tommy waren de stuurlieden aan boord en Prabhu de kok. Nadat we de bagage in de hut hadden gezet werden de trossen losgegooid en vertrokken we.

24 palmenDe backwaters van Kerala zijn een samenstel van grotere en kleinere kanalen en lagunes. Hoofdkanalen kunnen meer dan 100 meter breed zijn, maar we hebben ook gevaren in kanalen van net 20 meter. Voor het grootste deel zijn de oevers begroeid met grote bomen. Heel veel kokospalmen, maar ook mangobomen, cashew, jack fruit, etc. In het water veel waterhyacinten en waterlelies. De oeverstrook is vaak maar smal. Er kan een tuk tuk overheen of een motor. Voor de meeste auto's is het ongeschikt, ook al vanwege vaak steile bruggetjes over een zijkanaaltje heen. Achter de smalle strook24 rijstoogst liggen de rijstvelden van Kerala, soms kleine stukjes grond, soms voetbalvelden achter elkaar. De rijst is bekend vanwege de zacht rode kleur. De staat van de rijstvelden verschilt. We hebben gezien dat er geoogst wordt, maar ook dat het er nog frisgroen bijstaat. De Keralarijst wordt niet geplant maar gezaaid. Oogsten gaat ook met een machine. Naast de rijst houden de mensen hier ook van eenden en hun eieren. Op sommige plekken zagen we groepen gekortwiekte eenden te water worden gelaten. Een bewaker in een smal 24 interieurroeibootje houdt de groep dan bij elkaar.

Op het voordek stonden voor ieder twee fauteuils. We hebben ze tegenover elkaar neergezet zodat we met de benen omhoog naar het voortglijdende landschap konden kijken. Als we het ons nog luier wilde maken, dan lag er vlak achter de stuurman, die helemaal voorin zit, een matrasje met een laken erop. Dit plekje gaf een nog beter zicht, maar kon ook in de 24 tegenliggerszon liggen. En dat werd snel te heet.

Na een uurtje varen werd de boot vastgelegd aan de kant en werd aan de eettafel de lunch geserveerd. Uitgebreid, met gebakken vis en 3 groentengerechtjes, de rode Kerala rijst, brood en heerlijk brosse papadum. Als toetje een typisch Indiaas rijstpuddingtje, met kardemom en rozenwater. Het is voor een weeshuis, zo veel! Wel erg lekker. Na onze lunch is24 zoetwater tiger prawns het tijd voor de bemanning om te eten. Na een korte siësta gaan we om 14.30 weer verder. De volgende stop is bij een klein winkeltje, waar vis en garnalen werden verkocht. Murjli had het ons al verteld. Als we grote garnalen wilde eten, dan was dit ons kans. Grote zoetwater tiger prawns. Vooruit maar, het is vakantie!

Tegen zonsondergang werd de boot weer vastgelegd. Twee andere boten lagen er al. Bij vertrek hadden we wat bier ingeslagen, dat in een koelbox werd gekoeld. Bij het diner zagen we onze garnalen weer terug, die we met onder het genot van een koud biertje soldaat hebben gemaakt. Heerlijk gebakken met een kruidig korstje. Daarnaast nog kip en weer andere 24 diner op bananenbladgroentegerechtjes. Prabhu is een uitstekende kok!

Op de plek waar de boten 's avonds aanleggen kunnen ze eletriciteit aansluiten. Overdag hebben ze een accu voor de fan, maar 's avonds kan in onze hut ook de airco aan. Als we gaan slapen doen we hem weer uit, maar het is heerlijk om in zo'n koele kamer te gaan slapen.

De volgende morgen weer op pad. De rust is super. Leuk om 's morgens de 24 lekker in badmensen bezig te zien die langs het kanaal wonen. Groepjes mannen badderen gezellig met elkaar, tanden worden gepoetst. Verderop wordt de was gedaan. Voor ieder huisje is bij het trapje naar het water ook een wassteen, waar het wasgoed op wordt geslagen om het goed schoon te krijgen. Ook wordt de afwas gedaan, waarbij de kookpotten uitgebreid van binnen en buiten worden geschrobt.

Boven en op het water zijn verschillende vogels te zien. Witte ibis-achtige vogels, wat grotere ooievaarachtige vogels, maar met een minder lange snavel als die wij kennen. Kleine aalscholvertjes, dunne slangenvogels met hun lange flexibele nek en natuurlijk zo nu en dan een prachtige metaalblauwe king fisher, een grotere vorm van de ijsvogeltjes bij ons. Hoger in de lucht zien we vaak bruine arenden of bruine met een witte kop en hals. Een waar vogelparadijs dus.

24 stortregenDe tijd vliegt voorbij. Als we 's avonds op de overnachtingsplaats komen betrekt de lucht. Nog geen kwartier later barst het onweer los en klettert de regen op de boot. Het hele voordek, met de open ramen wordt met zeilen afgesloten. Na het eten gaan we naar onze hut om nog wat te lezen en de bagage klaar te maken voor ons vertrek.

Vanmorgen vertrokken we al om 07.00 om op tijd terug te kunnen zijn. Het water is spiegelglad en we hebben nog met volle teugen van ons laatste uurtjes van Gods own country, zoals de lijfspreuk van Kerala is, genoten. We waren blij dat toen we van de boot afkwanen Murjli er aankwam om ons naar het vliegveld te brengen. We waren zo vroeg vanmorgen vertrokken omdat Murjli ons eerst nog een aantal hoogtepunten van Fort Kochi wilde laten zien. Sommige dingen had ik al in de eerste week gezien, maar het was leuk om dit met Wilma nog eens dunnetjes over te doen. De joodse wijk en synagoge had ik toen gemist, en nu kreeg ik alsnog de gelegenheid. Samen ook het Dutch palace bekeken en de chinese visnetten.

D24 blog schrijven op het vliegveldaarna was het toch tijd om naar het vliegveld te gaan. We waren aan de vroege kant, maar er bleek een lounge te zijn waar we heerlijk hebben geluncht. We kregen een WiFi code en er stonden prima stoelen. Een prima gelegenheid om mijn blog te schrijven. We gaan zo boarden voor de vlucht naar Mumbai. Daar moeten we 8 uur wachten voor de vlucht naar Amsterdam. Even afzien dus.

Het volgende en laatste blogje komt weer uit Nederland!

1. Ge:
    👍😁
  2. Carla:
    👌 welkom terug.
  3. Mea:
    19 maart 2018
    Dank voor je uitgebreide verslag , en super foto’s op Facebook.
    Thuis nog lang nagenieten.!
    Welkom.
    Liefs Keesenmea