22. Terug in Kerala.

15 maart 2018 - Thekkady, India

We komen net terug in ons hotel na onze kookles en diner. "Zullen we nog één keer proberen of we kunnen inloggen?" Vanmiddag zijn 3 mensen ruim een uur bezig geweest met Wilma haar mobiel en mijn tablet. Inloggen lukte steeds maar niet. We hadden eigenlijk de moed al opgegeven en op Facebook een berichtje geplaatst dat de blog pas in Nederland kon worden afgemaakt. Maar nu is het dus toch gelukt!

13-33Met pijn in ons hart hebben we vanmorgen onze villa in Madurai verlaten. Wel na een heerlijk ontbijt met een vers gemaakte dosa marsala, de krokante pannenkoek met een vulling van gekruide aardappel. Onderweg naar de bergen van Kerala kwamen we weer de uitgebreide rijstvelden tegen. Het grootste deel is geoogst en staat droog, maar hier en daar zie je het frisse groen van de rijstplantjes.
We hebben ook 3 keer een optocht gezien, met trommelaars en dansers. Murjli vertelde dat dit was ter viering van het gaatjes prikken in de oren van een kind. Het gebeurt zowel bij jongens als bij meisjes. Bij jongens gaan de knopjes er weer uit, bij meisje worden er oorringetjes in gezet die blijven. Het gebeurt voor de 6de verjaardag. Eerst worden ze kaal geschoren en nadat de gaatjes zijn geprikt mogen de meisjes hun haar lang laten groeien. Het idee erachter is dat door het prikken in de oren de hersenen worden gestimuleerd. Bovendien is het voor meisjes goed om menstruatieproblemen te voorkomen op latere leeftijd. Om die reden hebben getrouwde vrouwen ook in hun neusvleugels gaatjes met een versiering.
Al dichtbij de bergen zijn we nog even gestopt bij een druivengaard. Grappig om te zien is dat de percelen verschillend in ontwikkeling zijn. Op sommigen is er nauwelijks een blad te zien, op een ander perceel hangen piepjonge trosjes en er zijn percelen waar binnenkort geoogst kan gaan worden. Er kan dus 3 maal per jaar worden geoogst. De druiven zijn bedoeld voor consumptie. Wijn wordt in deze streek niet gemaakt.

22 entree hotelVlak voordat we bij ons hotel aankwamen ging de hemel open voor een tropische regenbui. Ons hotelcomplex ligt in een prachtige tegen een helling aangelegen tropische tuin. Hierin liggen gebouwtjes me22 ons huisjet de kamers. Dit keer geen upgrade, maar wel een prima kamer. De grote fan aan het plafond zorgt voor voldoende afkoeling. Een airco is er dan ook niet. Mensen komen hier voor hun rust, dus er is ook geen tv in de kamer. Die missen we ook niet, we hebben nog nauwelijks Indiase tv gezien.

Na de uitstekende lunch hebben we een specerijentuin bezocht. Ook weer een prachtige tuin waar we door een aardige dame werden rondgeleid. Leuk om planten en bomen te zien waar ik eigenlijk alleen het product van ken, zoals een kruidnagelboom, een kaneelboom, peperstruiken, enz. Na de rondleiding hebben we in hun winkeltje wat specerijen gekocht om thuis te gebruiken.

Om15 kook echtpaar 17.15 uur begon onze kookles. 11 jaar geleden heeft een tuktukchauffeur besloten om zijn tuktuk de deur uit te doen en een cookingclass te beginnen. Wij hadden geluk, we waren met z'n tweeën. Gisteren waren het er 23. De groep wordt dan in 2 gedeeld. De ene helft wordt door moeder opgevangen en de andere helft gaat op de bovenverdieping van het huis aan de slag. Nu was alle aandacht voor ons en mochten we alle handelingen zelf uitvoeren.
15 kokos raspenEerst moesten de spercieboontjes in kleine stukjes worden gesneden samen met de uien voor de 'beans thoran', een soort curry met kokos. Deze kokos werd met een handig appraat uit een verse kokosnoot geraspt. Ook de okra moest in smalle reepjes worden gesneden, die later zou worden roergebakken. Ananas ook in kleine stukjes voor een curry, waar weer een andere kruidenmix bij ging. Het laatste waren aardappeltjes die in lucifertjes moesten voor de 'masala frietjes'. Voor de proteïnen zorgden de chicken curry en de 'fried fish'.
Gelukkig hebben we na afloop de recepten meegekregen.

We werden aan het werk gezet om na het snijden de verschillende curry's te bereiden. We mochten ook ook zelf papadums klaarmaken. Het ronde schijfje voorbereide rauwe papadum wordt in de hete kokosolie gedompeld. Na 3 seconden wordt het met een scherp gemaakt bamboestokje omgedraaid en meteen uit de olie gehaald.
Het slot van het kookfeest was het maken van paratha. Dit is brood uit deze streek15 brood kneden. Het wordt gemaakt van meel met water waar zout en suiker in is opgelost. Het wordt eerst gekneed tot een luchtige bal. Deze wordt in plakken gesneden, waar op bijzondere wijze balletjes van worden gevormd door het deeg tussen je duim en wijsvinger te knijpen. Het bolletje dat op die manier omhoog wordt geperst wordt er afgedraaid. Deze bolletjes worden weer extra gerold om ze maar zo soepel mogelijk te krijgen. De bolletjes worden dan tot een ronde dunne schijf uitgeduwd. Zonnebloemolie zorgt dat het geheel niet plakt aan de granieten plaat waarop wordt gewerkt. Deze dunne deegschijf wordt met een bepaalde greep opgetild en met kracht weer teruggesmeten op het aanracht. Het valt niet mee om dit een beetje onder de knie te krijgen. Als het deeg uiteindelijk vliesdun is en scheurt wordt er een rolletje van gemaakt wat weer wordt platgeslagen. Dit wordt dan gebakken op een hete plaat. Zodra het brood klaar is wordt dit door in je handen te klappen met het hete brood ertussen tot de optimale luchtigheid gemaakt. Het smaakt prima met de curry van kip.15 zelf gekookt

De hoeveelheid klaargemaakt eten was genoeg voor een veel groter gezelschap. Terwijl wij zaten te eten kwam een toerist binnen die morgen de kookles zou gaan doen. Vanavond kwam hij alleen mee eten. Weer wat extra inkomsten! Het was in ieder geval met liefde klaargemaakt en heel erg lekker!

Vanavond gaan we op tijd slapen want we vertrekken om 06.30 voor een boottocht over een bergstuwmeer en hopen nog wat wild te kunnen zien.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carla:
    15 maart 2018
    Mooi reisverslag.
  2. Mea:
    16 maart 2018
    de aanhouder wint! zelfs bij wifi.
    we komen graag een keer bij jullie eten, na al deze smakelijke recepten!
    geniet nog fijn samen door!
    liefs van Kees en Mea
  3. Martin de Munck:
    16 maart 2018
    Jullie zijn van harte welkom! Gauw een afspraak maken als we thuiszijn. Tot gauw!