5. En nog zo'n dag!

27 februari 2018 - North Paravur, India

5 Anona fruitGistermiddag was een heerlijk rustig middagje. Na te hebben gegeten en een siësta, lekker van het zonnetje genoten op het balkon. Om 18.30 kwam Muhammed mij weer halen met z'n motor. Thuis werd ons door zijn moeder fruit geserveerd, o.a. anona fruit. Heel zacht en romig, heel zoet. Nieuw voor mij. Vervolgens zijn we naar zijn praktijkruimte gegaan, die naast het huis ligt. Hij houdt daar 's morgens en 's avonds nog ruim een uur een open spreekuur. Deze mensen betalen per consult 100 roepies, zo'n €1,35!
Om 20.45 belde de vrouw van Muhammed dat het eten klaar was. Gelukkig was de laatste patiënt net de deur uit. Het was een dame die al een aantal keer eerder was geweest met fibromyalgische klachten. De homeopathische middelen hadden nog niet erg geholpen. Vlak voordat het consult was afgelopen vertelde haar man dat al haar pijnklachten eigenlijk waren begonnen nadat ze was gebeten door een hond. Deze had welliswaar geen rabiës gehad maar toch had ze uit preventie 7 rabiës vaccinaties gehad! Nu viel het kwartje en was de keuze voor het geneesmiddel snel gemaakt. Volgende week krijgt Muhammed de nosode die is gemaakt van het vaccin om te proberen haar daarmee te ontstoren. Tot die tijd krijgt ze het homeopathische middel dat is gemaakt van de veroorzaker van rabiës. Een leuke casus dus tot slot.

5 eten met je vingers van je rechterhandVoor het avondeten had mevrouw Rafeeque zich erg uitgesloofd. Om te beginnen 2 soorten brood, chapati van tarwe en pathiri van rijstmeel. Een kipcurry, garnalen in een tomatensaus en moten gefrituurde vis. Daarbij nog 2 dipsausjes.
Ik kreeg bestek, maar op mijn verzoek deed Muhammed voor hoe hij dit eet. Met de rechterhand scheurt hij een stukje van de pathiri en daarmee pakt hij dan wat garnalen of kip. Dopen in een sausje en smullen maar. Neem van mij maar aan dat het niet meevalt voor een beginner. Vooral de graatjes uit de vis halen met alleen de vingers van je rechterhand vergt geduld de eerste keer!
Vervolgens kwam er een grote schaal met rijst die was gekruid met kardemom en daarop stukken gestoofde kip. Ook nu weer niet eenvoudig om het vlees van de botjes te krijgen met 1 hand! Maar zo bezig te zijn met je eten is wel heel leuk. En wat was het lekker! Ik verdenk mevrouw Rafeeque er van dat ze zich erg heeft ingehouden met kruiden, want geen enkel gerechtje was scherp.
Na afloop van dit heerlijke diner kregen we een soort gefrituurde zoete krakeling. Je hebt ze in verschillende kleuren en daarmee verschillende smaken.

Bijzonder voor mij, uit een andere cultuur, is dat wij twee mannen samen aan de huiskamertafel zitten te eten. Moeder brengt het eten op tafel en schenkt water in en let op haar kleinzoon, vader zit in zijn stoel tv te kijken en Muhammeds vrouw is in de keuken. 's Lands wijs, 's lands eer!

Muhammed heeft mij na deze heerlijke verwenmaaltijd terug gebracht naar het hotel. Morgenochtend om 08.45 komt hij mij werr halen voor another day at the office!

1. Jose:
    27 februari 2018
    Mooi verslag Martin
  3. Martin de Munck:
    2 maart 2018
    De komende 2 weken zullen vast voor jiu ook weer herinneringen oproepen. Ik zal mjjn best doen om onze belevenissen zo te beschrijven dat jullie een beetje mee kunnen genieten.