12. De bergen in.

5 maart 2018 - Coonoor, India

Vanmorgen om 06.30 stond een stafmedewerker van ons hotel voor de deur met een ontbijt. Hij had zelfs omeletten voor ons gebakken. Om 07.00 heb ik geprobeerd om een Uber te regelen voor ons vervoer naar het station. De app gaf wel de prijs van 430 roepies aan, maar er was helaas geen taxi ter beschikking. Onze stafmedewerker heeft toen voor ons een normale taxi gebeld. Deze was er na 20 minuten. Op mijn vraag wat de rit moest gaan kosten zei de chauffeur dat het 1000 roepies was. Na enige discussie, waarbij de hotelmanager werd gebeld en de chauffeur met zijn baas moest overleggen werd een prijs van 850 roepies overeen gekomen. Op het station werden we verwezen naar platform 4, waar de trein al klaarstond. Onze gereserveerde zitplaatsen waren snel gevonden. Redelijk comfortabele stoelen en airco en fan maakten het zelfs frisjes. Later zagen we dat de coupés in de lagere klasse geen ramen had en veel meer stoelen op een rij. Bovendien stampend vol. We waren dus blij met ons plekje. Precies op tijd verlieten we het station. Ongeveer 3,5 uur later arriveerde we op het station van Coimbatore. We waren nog maar net uitgestapt of we werden aangesproken door Saravanan, onze chauffeur en gids voor de komende dagen. Al snel zaten we prinsheerlijk in zijn comfortabele auto op weg naar de bergen. Onderweg prima geluncht in een restaurantje langs de weg. Na een uurtje kwamen aan in de West Ghats en ging de weg met haarspeldbochten omhoog. De ogen maar dichtgedaan als er weer een vrachtauto of één van de talrijke bussen moest worden ingehaald. Om 16.00 kwamen we aan in ons hotel in Coonoor. Saravanan vroeg of we misschien vanmiddag nog de theefabriek wilde bezoeken. Dan zouden we morgen rustiger aan kunnen doen. Dat sprak ons wel aan, dus met hem afgesproken dat we over een half uurtje weer naar hem toe zouden komen.

13 hotel in de bergenBij de entree van ons hotel werden we door een vriendelijke man bloemenslingers omgehangen. In een kamer naast de receptie mochten we op een bank gaan zitten en kregen we een pittig, warm drankje met peper, kardemom, kaneel en honing. Na het inchecken werden we weer naar buiten begeleid naar onze kamer.

13 voortuinHet hotel was ooit gebouwd als klooster van de kerk, die naast het huidige hotel staat. Diverse eigenaren hebben aan- en bijgebouwd. In 1990 is het geheel gerenoveerd, waarbij zover mogelijk het oude 12 kerkkarakter is bewaard. Onze kamer is in een gebouwtje waarvan er een aantal rond een grasveldje staan. Bij binnenkomst is er eerst een huiskamer met open haard. Dan een ruime en vooral heel hoge slaapkamer met een heerlijk groot bed met prima matras, een aparte kamer voor onze bagage en een badkamer met een uitstekende douche. Het hoofdgebouw is erg Engels van sfeer, met veel glimmend hout. Er is een welvoorziene bar. Of het eten goed is gaan we vanavond ervaren. Het is haast jammer dat we maar 1 nachtje blijven!

13 theeveldHet korte ritje naar de theefabriek liet al de prachtige omgeving zien. De tegen de schuine hellingen aangelegde theevelden zijn prachtig. Met dat we aankwamen verlieten de theepluksters met hun oogst in een grote zak op hun hoofd het veld. Met een gids zijn we met hen meegelopen naar een gebouwtje dat wat hoger 13 thee pluksterswas gelegen. Daar werd de zak met blaadjes gewogen en het gewicht genoteerd in een groot boek. Vervolgens gingen de dames richting huis. Op maandag ligt de fabriek stil omdat er op zondag niet wordt13 thee wegen geplukt en de geplukte blaadjes van de maandag pas dinsdag in de loop van de dag worden verwerkt. De gids had nu wel de gelegenheid om zonder het lawaai van de machines ons het proces uit te leggen van drogen, malen en fermenteren. Vervolgens zijn we gelopen naar een gebouwtje tegen een helling aan waar uit eucalyptusbladen door middel van distilatie olie wordt gewonnen. In het vanzelfsprekend aanwezige winkeltje hebben we een pond van de daar gefabriceerde thee gekocht.

Terug op onze kamer hebben we eerst in ons voortuintje een biertje gedronken en nu verkleden en dan naar het restaurant.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mea:
    5 maart 2018
    Wat een mooie uitgebreide obse4vaties van jou Martin.
    Ga zo door.
    Net of we meereizen!
    Wel goed smeren hoor!
    Wij zijn van min 10 in plus 10 beland.
    Wel mooie ijsschotsen op het IJsselmeer gezien.
    En jij op Facebook van de jarige Meike.
    Liefs van Kees en Mea
  2. Martin de Munck:
    6 maart 2018
    Het zonnen is nu wel achter de rug. Nu is het vooral genieten van wat we zien. Hebben gezien dat mensen buiten hadden geluncht bij jullie. Extreem!
    Liefs van ons twee!