22. Naar Gangtok.

28 maart 2017 - Gangtok, India

Vannacht heb ik lang wakker gelegen, eerst door de enorme regenbui en toen door het aanhoudende, neurotische geblaf van de hotelhond. Waarom ze dat beest niet 's nachts opsluiten?
22. Phamrong fall, laatste foto brilOm 09.00 zijn we vertrokken richting Gangtok. De eerste stop was bij de Phamrong waterval. Om een mooie foto te maken waren we het stroompje overgestoken. Op de terugweg sprong ik van een rotsblok en bij de landing vloog mijn bril van mijn neus, zo het snel stromende water in. We hebben hem helaas niet meer gevonden. Balen als een stekker. Ik schrijf deze blog nu met m'n zonnebril op .
De volgende stop was bij het Tashiding klooster. 22. Tashiding kloosterOp het steile pad naar boven merkte we dat we gisteren ook al goed omhoog hadden gelopen. De benen voelden zwaar. Gelukkig was het niet zo ver als gisteren. Maar de wandeling was het wel weer dubbel en dwars waard. Op de top van de berg was een complex van gebouwtjes en stoepa's. 22. Tashiding belHet hoofdgebouw was pas vorig jaar weer hersteld nadat ook hier veel schade was geleden van de aardbeving in 2011.
De laatste stop voor de lunch was bij het kleine Bon klooster, waar de oudste vorm van het Tibetaanse Buddhisme wordt beleden.
Om 13.45 kwamen we in ons lunch restaurant zagen we een foto hangen van een enorm Buddhabeeld, dat niet ver weg zou zijn. 22. BuddhaToen we het aan Suren vroegen bleek het maar 2 km te zijn. Ondanks dat we niet zo veel tijd hadden zijn we er toch langs gereden. Het beeld is 40 meter hoog en het complex er omheen ziet er fraai uit. De Dalai Lama heeft het in 2013 geïnaugureerd. Jammer dat we voor een bezoek geen tijd hadden.
22 gebedsmolensDe rit over de wegen in Sikkim blijft geen pretje. De kuilen en scheuren zijn zo talrijk, dat ze niet zijn re vermijden. Ook is de weg zo smal dat voor iedere tegenligger de berm moet worden opgezocht. Wel uitkijken, want de bergwand is erg steil en vangrails kennen ze hier niet. De bergen liggen zo dicht tegen elkaar dat onder in het dal een stroompje loopt, maar er is geen ruimte voor een weg. Je kijkt dus altijd steil naar beneden of tegen de steile bergwand omhoog. Het laatste stuk naar Gangtuk werd de weg iets breder, maar ook weer een stuk drukker.
Gangtuk is de hoofdstad van Sikkim en ligt in het oostelijke deel. Het is een redelijk grote stad tegen de berghelling, dus met grote hoogteverschillen tussen de verschillende wijken. We zitten in een hotel in een hoger gelegen deel. De eigenaar was vroeger de dokter van de koning van Sikkim. Overmorgen hebben we een lunchafspraak met de zus van een vrouw die in Nederland woont. Ik heb wat cadeautjes meegekregen, die ik dan ga overhandigen. Het schijnt dat zij lid is van de voormalige koninklijke familie. Ik zal het haar eens vragen hoe het zit.
Nu zijn we blij dat we na de lange dag met veel uren in de auto in ons hotel zijn aangekomen.