14. Met de toytrain!

20 maart 2017 - Darjeeling, India

toytrain samenVanmorgen om 06.30 ingestapt in een piepklein treintje, bestaande uit een dieselloc, een eerste klas wagonnetje waar wij in zaten en een tweede klas wagonnetje. De Darjeeling Himalayan Railway is briljante constructie, ontworpen door Franklin Prestage, tussen 1879 en 1881. De lijn is in totaal 88 km lang en was oorspronkelijk bedoeld als tramlijn. Hij werd gefinancierd door de verkoop van aandelen. Doordat het spoor zo smal is hebben ze bochten hier en daar behoorlijk scherp kunnen maken.TT door Darjeeling
Het zal nog wel even duren voordat het doorlopende oorverdovende getoeter van de machinist uit onze oren is verdwenen.
De rit gaat af en toe behoorlijk steil bergopwaarts, met wijdse vergezichten. De hoge pieken van de Himalaja blijven door de bewolking nog uit beeld. We rijden af en toe bijna door iemands woonkamer, zo vlak langs de huizen liggen de rails. Toy TrainNa een tussenstop in Ghum, dat op 2258 meter het hoogst gelegen treinstation heeft, kwamen we na ongeveer 3 uur aan in Darjeeling. De afstand die wij hebben afgelegd is 33 km.
Darjeeling is de hoofdstad van het gelijknamige district. Het ligt op 2042 meter hoogte en heeft zo'n 130.000 inwoners. De naam komt van het Tibetaanse woord 'dorje' dat bliksemschicht betekent (wat de naam is van de scepter van Indra) en 'ling', plaats of land. Dus 'land van de bliksemschicht'.stoomloc 3
Vanmiddag heeft Suren ons gebracht naar een restaurant dat nog stamt uit de tijd van de 'British people'. Het gebouw straalt nog duidelijk de koloniale sfeer uit. Suren vertelde dat toen de Britse eigenaar Darjeeling moest verlaten, hij het restaurant heeft gegeven aan zijn kelner. De familie van deze kelner is nog steeds eigenaar. Na de lunch met heerlijke Tandoori chicken pikt Suren ons weer op om wat rond te struinen. In een winkeltje hebben we gekeken naar een pashmina sjaal voor mij, maar nog even niet gekocht. Ook hier zijn deze sjaals kostbaar. Achter ons hotel ligt een uitgebreide lokale markt. Kruiden, groente, gedroogde vis, ze zorgen voor het kenmerkende aroma van een Aziatische markt. Helaas begon het enorm te regenen met af en toe een donderklap. Daarom maar snel terug naar het hotel gegaan. Lekker een beetje luieren na zo vroeg te zijn opgestaan is ook lekker.
Vanavond gaan we op zoek naar een Tibetaans restaurant, de nummer 1 op de lijst van beste restaurants van Tripadvisor. Daarna toch maar weer vroeg naar bed. Want de weersberichten voor morgenochtend zijn gunstig. Als het helder is dan vertrekken we om 04.00 uur richting Tiger hill om daar een spectaculaire zonsopkomst te kunnen zien. Duimen dus maar!