14. Kerala weer uit, nu naar Karnataka

7 maart 2018 - Wayanad, India

14 wyanad uitzichtVanmorgen nog even genoten van het mooie uitzicht op het meer. Maar om 10.00 weer vertrokken. Na ruim een uur kwamen we in het Nagarahole tiger reserve, een bosrijk natuurgebied waar weer tijgers, jaguars en 14 olifantolifanten kunnen worden gespot. En nu hadden we geluk! Ongeveer 20 meter van de weg af stond een olifant droog gras te eten. Hij had enorme slagtanden. Hij leek onverstoorbaar, maar toen er een andere auto ook stopte met een veel luidruchtiger motor, verdween hij langzaam dieper het bos in.

14-hertenEven verderop zaten vlak langs de weg de zilvergrijze langur aapjes en 50 meter verder zat een groepje makaken in de boom. Vlak voordat we het gebied verlieten stak nog een groep herten over. Dit was dus boffen geweest! Nu verlieten we Kerala weer en kwamen in de staat Karnaka.

Om ongeveer 14.00 waren we aangekomen in Mysore. Dit was vroeger de hoofdplaats van deze staat. Nu is dat Bangalore. Wel woont de maharadja nog 14 hote, entreesteeds in Mysore. Morgen gaan we zijn paleis bezoeken. Eerst hebben we eerst geluncht. We konden er zowaar een biertje bij bestellen. Hierna heeft Saravanan ons afgezet bij het Royal Orchid Metropole hotel. De man van de receptie zei dat hij14 hotel suite ons een upgrade had gegeven. We kregen nu de Maharadja suite. Het was de overtreffende trap van het vorige hotel. Wat een gigantisch vertrek, met 2 opslaande deuren naar een terras met bankstel en een eetgelegenheid. We blijven hier 2 nachten slapen. Wat een bofferts zijn we!

14 slaapkamer en huiskamerNog onderweg werd Saravanan gebeld door zijn bazin. Zij vroeg naar mij. Ze vroeg hoe de fietstocht was geweest. Ik had haar al een Whatsapp gestuurd. Ik heb nogmaals uitgelegd dat het voor ons duidelijk te zwaar was. Om het goed te maken bood ze ons een gids aan die ons zou rondleiden op de markt van Mysore.

14 op de marktOm 17.00 was het zover en hebben we onze gids Ramesh ontmoet. Saravanan heeft ons naar de markt gebracht en is zelf weer terug gereden naar het hotel. De overdekte markt is eind van de 19de eeuw gebouwd. Er zijn honderden stalletjes met groenten en fruit, kruiden en heel veel bloemen. En dan alleen de bloemkoppen. Jonge mannen binden ze soms kunstig bij elkaar tot slingers, ornamenten of banden. Even buiten het marktgebouw heb je de bananenstraat. 14 bananen koningTientallen mannen bieden daar allemaal alleen maar bananen te koop aan. Handig om een gids bij je te hebben. Ramesh bracht ons bijvoorbeeld in de stal van wat hij noemde de Koning van de14 appel banaan bananen. Hij was 70 jaar en verkocht al z'n hele leven bananen op de markt. We kregen van hem een banaan te proeven die smaakte als een frisse appel. De structuur en uiterlijk van een banaan maar met een volstrekt verrassend smaak.

Op de terugweg naar het hotel nog in een grote boekwinkel het boek "Rapid prescribing" van Dr. Muhammed Rafeeque gevonden. Zijn andere boek was er niet, dus daar moet ik nog verder naar op zoek.

We hebben vanavond op de binnenplaats van het hotel gegeten. Romantische sfeer en prima eten. Morgen een druk programma in de morgen, ' s middags tijd om te ontspannen.