15. Cultuur proeven

21 maart 2017 - Darjeeling, India

momoGisteravond hebben we Tibetaans gegeten. Een heel klein zaakje, vol met mensen. Maar we hadden geluk, een stel had al afgerekend en konden we meteen zitten. Uit de uitgebreide menukaart kozen we voor momo's met kip en vegetarische springrolls. Momo's zijn wat groot uitgevallen dumplings. Je kan ze gefrituurd krijgen, maar wij hadden gekozen voor gestoomd. Met een klein tipje van de hele scherpe rode saus erg lekker. De springrolls hadden het voormaat van onze chinese loempia's. Ook deze waren super.
Direct naast ons zat een jong Amerikaans meisje, dat al snel gezelschap kreeg van een jonge man. Leuk om te zien hoe snel zo'n gesprek tot stand komt. Beide bleken backpackers, hij was Nederlands en net aangekomen, zij al langer in India. Zij was al bijna klaar met eten en toen ze verdween we bij hem aan tafel geschoven, waardoor onze tafel weer beschikbaar kwam voor 4 mensen. Hij was een jaar of 20 en al onderweg sinds zijn eindexamen. Het was een gezellige avond.
Met enige spanning zijn we naar bed gegaan. Op de terugweg naar het hotel hebben we sterretjes gezien. Zou het doorgaan om zonsopkomst te gaan zien op Tiger hill? Dan zouden we om 04.00 worden gewekt.
Om 03.45 werd ik wakker voor een sanitaire stop. Gespannen weer naar bed, maar helaas. Vanmorgen een berichtje gestuurd aan de gids. Zijn wekker had het niet gedaan! 15. Uitzicht DarjeelingHet uitzicht vanuit de hotelkamer is al adembenemend. We hebben we afgesproken dat we het morgenochtend doen.
Na het ontbijt zijn we met de auto naar een tempel met een pagode gereden. Nadat de kernbommen een einde hadden gemaakt aan de oorlog met Japan heeft de Japanse boedhistische monnik Fujii 15 peace pagodeGuruji het initiatief genomen om op diverse plekken in de wereld pagodes te laten bouwen om vrede te promoten. De eerste werd gebouwd in Kumamoto in Japan in 1954. De eerste steen voor de pagode in Darjeeling werd gelegd op 3 november 1972. Hij is 28,5 meter hoog en de diameter is 23 meter. Er staan vredespagodes in de USA, Sri Lanka, Italië en Nepal.
Na de tempel zijn we doorgereden naar het Padmaja Naidu Himalayan zoological Park & Himalayan Mountaineering Institute. Rode pandaHet eerste is een dierentuin met beesten uit India, zoals de rode panda's. Het tweede is het opleidingsinstituut voor sherpa's met een museum met veel aandacht voor de beklimming van de Mount Everest. Originele kleding en foto's van de verschillende teams die het hebben geprobeerd en natuurlijk van het team met Edmund Hillary en sherpa Tenzing Norgay, die op 29 mei 1953 voor het eerst de top hebben bereikt.
Daarna op naar een theefabriek. De blaadjes die 's morgens waren geplukt lagen al te drogen. De rest van de stappen werden wel uitgelgd door Suren, maar hebben we niet in actie gezien. We mochten uiteindelijk 3 verschillende kwaliteiten van de eerste pluk proeven. Allebei vonden we ze met name bitter. En om daar € 14 tot € 21 per 100 gram voor te betalen ging ons wat te ver.
Weer terug in de wijk het rond ons hotel hebben we allebei een mooie sjaal gekocht. Ik ben ook nog op zoek naar een medicine buddha. Ik heb een mooie gezien, maar de prijs stond me niet aan. Volgens Suren komen er nog wel andere gelegenheden, dus nog maar even geduld.
Vanavond gaan we terug naar restaurant Kunga, het Tibetaanse restaurant waar we gisteren hebben gegeten. Morgenochtend om 03.30 opstaan!

1. Marga Kruize:
    21 maart 2017
    Dank je wel weer voor de kleurige, fleurige en bijna geurige verhalen!
  2. Martin de Munck:
    6 april 2017