19. Tempelbezoek, goden en godinnen

12 maart 2018 - Thanjavur, India

19 rijstveldjeVandaag ging de reis weer verder richting het zuiden. Het platteland is hier echt plat. De grond is vruchtbaar en landbouw is de eerste bron van inkomsten. We zagen regelmatig rijstvelden en 19 rijstveld aanplantsuikerrietplantages. Het verkeer is met name in dorpjes een gekkenhuis. Alles toetert en probeert links en rechts in te halen, auto's, motoren, maar ook luidtoeterende bussen drukken medeweggebruikers regelmatig de berm in. De kwaliteit van de wegen is niet slecht maar niet zo breed, de berm meestal stevig maar stoffig. Het is verbazingwekkend dat er zo weinig aanrijdingen zijn.

19 tempel 1 entreeEr stond een bezoek op het programma aan de 3 Chola tempels. De eerste was de Brihadisvara temple in Gangaikonda Cholaputam. Deze aan Shiva gewijde tempel werd gebouwd rond 1030 na Chr. door Rajendra Chola I.19 tempel 1 De Chola familie heeft honderden jaren geregeerd. De tempels die we later gaan zien zijn van de vader en zoon van deze raja. Alle 3 zijn World Heritage Sites van UNESCO. Dit 19 bronzen beeldcomplex is ruim 100 m lang en 30 m breed.

Zoals alle tempels in het zuiden is er overvloedig en zeer gedetaileerd beeldhouwwerk. Deze tempel is ook bekend door prachtige bronzen beelden, die in aparte nissen staan. De tempeltoren is 55m hoog.

19 tempel 2 binnenplaatsDe tweede tempel is de Airavatesvara temple in Darasuram, gebouwd door Rajaraja Chola II, die regeerde van 1146 tot 1172 na Chr. Een groot19 tempel 2 zuilengallerij deel van het complex is verloren gegaan. Hij is ook gewijd aan Shiva. Hier ook prachtig beelhouwwerk. Opvallend zijn de lange zuilengangen.

19 tempel 3 richting entreeDe derde tempel is de Brihadisvara temple, ook bekend als the Big Temple, in Thanjavur, ook weer gewijd aan Shiva. Deze tempel heeft alles19 tempel 3 toren in de overtreffende trap. Het is de grootste tempel in Zuid India, gebouwd door Raja Raja Chola I in slechts 7 jaar tijd. Hij kwam af in 1010 na chr. De Nandi voor de tempel is gehouwen uit 1 stuk graniet en weegt 25 ton en is de grootste in India. De tempeltoren is 66 m hoog. Om de bovenste slotsteen, die is gehouwen uit 1 stuk graniet en 81 ton w19 tempel 3eegt,  te kunnen plaatsen hebben ze een helling aangelegd van 6 km. Met olifanten en menskracht is dit huzarenstukje geklaard. Het graniet dat is gebruikt voor de tempel is in een straal van 66 km niet voorhanden en moest dus allemaal worden aangevoerd.

De huidige raja woont nog steeds in Thanjavur. Het paleis is deels te bezoeken19 paleis. Murjli had voor ons een gids geregeld, die ons heeft rondgeleid door het museumgedeelte. Er staan daar veel bronzen beelden uit de 10de en 11de eeuw. Schitterend in detaillering. Hij heeft uitgelegd 19 dancing shiva on ingnorance in bronswaar je aan kunt herkennen of het een beeld is van Shiva (Antiloop in ene hand en een bijl in de andere hand) of Vishnu (levenswiel in de ene hand en een schelp in de andere). Maar er zijn zo'n 50.000 goden, waarbij velen diverse verschijningsvormen en daardoor verschillende namen hebben. Experts zijn we dus nu nog niet.19 paleis onder het lotus dak

De kennis van het bouwen en de kunstzinnigheid en vaardigheid van de bouwers en van de kunstenaars die de beelden hebben uitgehouwen en bronzen beelden hebben gegoten, is onvoorstelbaar.

D19 thuis sari weveneze streek is ook nog bekend om de weverijen. In diverse huizen staat een weefgetouw,  waar met de hand zijden sari's worden geweven of van een combinatie van zijde en katoen. We hebben bij 1 familie binnen gekeken. Ze vertelden dat 19 zijde weefsterer al 8 generaties stoffen worden geproduceeerd. Zij hebben in 64 andere huizen een weefgetouw staan, waar vrouwen in hun opdracht de stoffen weven. Over een sari van 5 m doen ze gemiddeld 7 dagen. Een bruidssari neemt ongeveer 25 dagen.

Wat een indrukken vandaag!