18. Gewijde plaatsen en een heilige olifant.

11 maart 2018 - Pondicherry, India

17 mooie visjes uitgezochtVoordat ik met onze belevenissen van vandaag begin, is onze maaltijd van gisteravond nog vermeldingswaardig. We zagen dat je vis kon bestellen, the catch of the day. Wij vroegen wat dat was. Ze ging het wel even halen. Ze kwam terug met 2 fraaie, verse vissen. "Ja, die willen we wel". We konden kiezen hoe we ze geserveerd wilden 17 vis dinnerkrijgen. "Graag Indian style, maar niet te scherp". Dat was geen probleem. Na enige tijd kregen we onze visjes geserveerd op Zuid Indiase wijze, keurig gefileerd, precies scherp genoeg. Opgepeuzeld met de knoflooknan. Het was absoluut de beste maaltijd van deze vakantie tot nu toe.

Na ons ontbijt zijn we vertrokken richting Auroville. Onderweg kwamen we rijstvelden tegen en zoutpannen, voor de winning van zout. Weinig mensen aan het werk vanwege de zondag.  We kwamen ruim een uur later aan in Auroville. In eerste instantie kwam het over als een soort hippie kolonie. Er wonen ook erg veel buitenlanders, die je ziet rond rijden op motoren. In de jaren 70 van de vorige eeuw werd hier een meditatieplek gecreëerd die wel heel bijzonder is. 18 grondleggersMatrimandir heet het, wat in het Sanskriet 'Tempel van de Moeder'  betekent. Mirra Alfassa was een guru, die samen met Sri Aurobindu, vrijheidstrijder en spiritueel leider, die haar 'de moeder' heeft gegeven, dit meditatiecentrum heeft gesticht.

18 matrimanditIn een grote open tuin staat een enorme, soort gouden golfbal in een bed van lotusbladen. In een informatiecentrum wordt een 10 minuten durende video vertoond over het hoe en waarom van dit meditatiecentrum. Uit de film blijkt dat in de grote bal een soort kamer is gemaakt van wit marmer. Daarin staat in het centrum en grote kristallen bol, die het zonlicht weerkaatst. Hierbinnen kan individueel worden gemediteerd. 18 model koepel doorsnedeEr wordt geen muziek gemaakt, er zijn geen rituelen, alleen aandacht voor het individuele zelf. Je kan pas naar binnen als je dat een aantal dagen daarvoor hebt gereserveerd of je bent uitgenodigd door een lid van de Auroville community. Maar de wandeling naar de bol toe en hem daar zo in de zon zien liggen was al een bijzondere ervaring.

Een aantal maanden geleden nam Brigitte contact met mij op. Zij is een Nederlandse vrouw, die al jaren in India woont. We hebben via Skype gesproken. We hebben gesproken over de mogelijkheid van homeopathische profylaxe. Toen het gesprek was afgesloten ben ik gaan googlen naar de organisatie waar zij voor werkt. Het is een kinderopvang, voor arme kinderen en voor gehandicapte kinderen: http://www.kindereninindia.nl. Op deze site is een clip te zien, die in 7 minuten het werk van de stichting mooi in beeld brengt.

In een email van Brigitte vermelde ze haar adres: zij woont in Auroville en werkt in Pondycherry, waar we vanavond slapen. Ik heb toen met haar afgesproken dat wij het homeopathische eerste hulpdoosje dat ze graag wilde hebben bij haar zouden langsbrengen. Ook heb ik haar gevraagd of er nog iets anders was waar we haar en haar kinderen blij mee zouden kunnen maken. "Kleurboeken", gaf zij als reactie. Ik heb toen op het internet gekeken en kwam terecht bij http://www.kleurboeken.nl. Ik heb ze een email gestuurd om te vragen of zij voor dit doel bereid waren iets aan de prijs te doen. Al heel snel kreeg ik een reactie terug. Ze vonden het een mooi doel en gaven daarom 50% korting! In onze koffers hadden we dan ook voor de kinderen van Brigitte een grote stapel prachtige kleurboeken en kleurstiften mee. Niet alleen voor jonge kinderen maar ook voor ouderen.

18 huis van BrigitteVanmiddag was het dan zover. Vlak bij het meditatiecentrum woont Brigitte in een leuk vrijstaand huisje. Bij binnenkomst zagen we haar nu al weer 6 weken oude zoon lekker liggen slapen in een gazen tentje. Ze had voor ons een lekker pastagerecht gemaakt en we hebben gezellig zitten kletsen over de dingen die ons bindt.

Na een paar uur hebben we hartelijk afscheid genomen en zijn we naar ons hotel gereden in Pondicherry. We werden weer vriendelijk ontvangen met een bloemenslinger en een heerlijk glas gember-lemon-soda. Het grote huis heeft een open binnenplaats en is 130 jaar oud. Onze comfortabele kamer is op de eerste verdieping. Niet te groot en met een raam dat uitkijkt op de binnenplaats.

18 Heilige Hart kerkNa een half uurtje heeft Murjli ons weer ingeladen en zijn we naar de belangrijkste katholieke kerk van Pondicherry gereden, de Heilige Hart Basiliek. Bijzonder om een katholieke kerk in de uitbundige Indiase stijl te zien. De volgende stop was de ashram van Sri Aurobindo. Het is een speciale plaats waar ooit 'the mother' en Sri Aurobindu deze plek voor meditatie en 'Integral Yoga' hebben gesticht. Zij hebben volgers uit de hele wereld, die in volle devotie hierheen komen om te mediteren.18 tempel

Vlak daar in de buurt ligt de Manakula Vinayagar Temple, gewijd aan Ganesha, de god met het olifantengezicht. In de tempel mocht niet worden gefotografeerd. Maar om 16.15 uur komt de tempelolifant aan. Deze olifant wordt de tempel binnengeleid, wordt daar door een priester gezegend en wordt dan weer naar buiten gebracht. Dr18 olifant past maar netommen toeristen en gelovigen gaan mee met de olifant de tempel in en dan wordt er volop gefotografeerd zonder dat er door priesters wordt ingegrepen. 18 olifant in de tempelOp een daartoe ingerichte plaats voor de tempel wordt hij neergezet. Hij krijgt munt-en papiergeld aangeboden van gelovigen, dat hij aanpakt met z'n slurf. De gever krijgt dan met de slurf een tikje op z'n 18 als je betaalt 'zegent' de olifanthoofd en de gever voelt zich dan gezegend door Ganesha. Een semi-toeristische attractie, die hier dagelijks wordt opgevoerd.

Na deze spirituele ervaringen heeft Murjli ons gebracht naar de zondagsmarkt. In een straat die is afgesloten voor auto's, maar niet voor doorlopend toeterende motoren, wordt kleding, huisraad en andere goedkope zaken aangeboden. Leuk om te hebben gezien, maar vanwege de dubieuze kwaliteit, niet iets om je garderobe mee uit te breiden of als souvenier mee te nemen.

Murjli vertelde ons dat in dit deel van de staat geen btw wordt geheven. We zijn dus even langs een wijn- en drankwinkel gegaan. Precies dezelfde whisky als ik laatst heb gekocht kreeg ik nu voor 60% van de prijs. Voor € 12,- hadden we een prima fles Indiase whiskey en 6 halve liters bier! We kunnen weer een paar dagen vooruit!

18 kook demonstratieIn ons hotel zou  om 18.30 een kookdemonstratie worden gegeven. In afwachting daarvan hebben we een lekkere cocktail uitgezocht. Toen na 3 kwartier er nog niets was gebeurd heb ik gevraagd of het nog door zou gaan. Binnen 5 minuten werd een hoge tafel neergezet met daarop een brander, ingrediënten werden neergezet en samen met 3 Fransen hebben we ons rondom de kookplaat geschaard. Na 15 minuten had de chef een heerlijke aubergine curry klaargemaakt. Liefhebbers kunnen contact met me opnemen voor dit heerlijke recept.

18 wijn bij het etenHierna hebben we in het restaurantgedeelte een tafeltje uitgezocht18 garnalen op het menu!. Na het voorgerechtje kwamen heerlijke,  in limoen gemarineerde garnalen op tafel, met limoenrijst en wat bietjes. Wat een heerlijke combinatie! Het toetje was een zachte mousseachtig dessert van kokos. Om onszelf eens echt te verwennen hadden we een prima Indiase witte wijn uitgezocht. Een topavond na een topdag!

1. Mea:
    11 maart 2018
    Lieve Martinen Wilma,

Dank wederom voor het uitgebreide verslag van de andere verre wereld. Wat een moed om dit bijna dagelijks te verwoorden.
    Ik ben wel benieuwd naar jullie omvang na terugkomst , want veel sport en dans zit er deze dagen voor jullie niet in.
    Maar deze ervaringen neemt niemand je meer af.
    Geniet ze nog samen,
    Lieve groetjes van Kees en Mea.
    ( Hier oefenen wij voor het mahjong weekend.)
  2. Martin de Munck:
    12 maart 2018
    Ha Mea,
    Het schrijven dwingt me om zelf nog eens goed na te denken over wat we hebben gezien en beleefd. Op zo'n rondreis is dat zo veel, dat het terughalen van diezelfde dag al lastig is. Ook geniet ik als het ware dubbel. En straks als we thuis zijn komen herinneringen snel weer naar boven als ik lees wat we allemaal hebben gezien en gedaan.
    Ik ben blij dat jullie mijn verhaaltjes daarbij ook nog leuk vinden om te lezen.
    Groetjes aan iedereen. Niet te veel oefenen hoor. Zo kom ik nooit hoger op die ladder!
    Liefs, Wilma en Martin
  3. Ge:
    12 maart 2018
    Het is heerlijk om te allemaal te lezen
    Groetjes Ge