17. Naar Mamallapuram

10 maart 2018 - Mahabalipuram, India

Om 07.50 werd al op onze deur geklopt. Ons vervoer naar het vliegveld was er al. Na een snel maar prima ontbijt met fruit, omelet en toast en thee waren we er klaar voor. De rit naar het vliegveld ging vlot en ook het inchecken was zo gebeurd. Inloggen voor gratis WiFi lukte weer eens niet, maar het blijkt dat op de 17 vliegen naar Chennaigrote vliegvelden in het zuiden er een helpdesk is. Toen was het zo gepiept. Wilma is nog even gaan shoppen en ik heb nog een aantal vragen van patiënten kunnen beantwoorden omdat ik toch WiFi verbinding had. Helaas had ons vliegtuig ruim een uur vertraging. Maar als je dan uiteindelijk bent vertrokken sta je 40 minuten later weer aan de grond in Chennai, het vroegere Madras.

Onze nieuwe gids en chauffeur Murjli stond keurig op ons te wachten. Hij bleek zelfs WiFi in zijn auto te hebben! Handig, omdat we morgen langs zullen aan bij de Nederlandse Brigitte.  Zij woont en werkt in India in een opvanghuis voor kinderen. We gaan kleurboeken brengen en een homeopathische eerste hulp doosje. We konden nu al vast een afspraak maken over de tijd.

17 shore tempelIn Mamallapuram hebben we eerst prima geluncht en zijn toen de overblijfselen gaan bezoeken van tempels en beeldhouwerken in de rotsen uit de 7de en 8ste eeuw.  Volgens Murjli, na Ankhor Wat in Cambodja is dit het op een na grootste religieuze complex. Om die reden is het 17 Golf van Bengalenook een UNESCO World Heritage Site. Als eerste hebben we de 'shore temple' bezocht. Deze ligt, zoals de naam al suggereert vlak aan zee. Deze is gewijd aan Vishnu en Shiva en gebouwd in opdracht van dankbare handelslieden. Het is de oudste vrijstaande hindu-tempel in Tamil Nadu.

17 5 chariotsDe volgende plek die we bezochten is bekend onder de naam 'Pancha Rathas' oftewel de 5 chariots, de 5 wagens die helpen om tot de god te komen. Alle 5 gehouwen uit een enkel stuk rots, ieder gewijd aan een Hindu god. Ze zijn zo'n 200 jaar geleden opgegraven van onder het zand door de Britten. De stijl van de verschillende tempels is zeer verschillend. De tempel met de leeuw ervoor is gewijd aan Durga. Het is in de vorm van een Zuid Indiase hut. Vlak ernaast ligt de tempel gewijd aan Shiva. Erachter ligt haar grote 17 klas op de fotostier Nandi. De volgende is Vishnu zijn tempel. De grootste is de Dharmaraja Ratha. Meerdere goden zijn er op afgebeeld. De laatste is gewijd aan Indra. Een levensgrote olifant staat ernaast. Het is één van de meest perfect gebeeldhouwde beeld van een olifant in India.

Omdat het vandaag zaterdag is, is het behoorlijk druk. Vooral veel schoolkinderen lopen rond, die het prachtig vinden om gefotografeerd te worden of je te vragen naar je naam. Ze hebben vooral veel plezier. Heel aanstekelijk!

17 reliëfDe laatste bezienswaardigheid is werelds grootste bas-reliëf, Arjuna's penance (boetedoenng). Prachtig beeldhouwwerk in reliëf,  met voorstellingen uit het dagelijkse Indiase leven en Hindu mythologie. Arjuna is te zien terwijl hij boete doet door jaren niet te eten en drinken en dat op 1 been om Shiva over te halen hem te helpen. Op dit terrein zijn nog een aantal andere tempels te bewonderen. 17 butter ballVast fotomoment is de Krishna's Butter Ball. Van Krishna is bekend dat hij een groot liefhebber is van boter. Het verhaal gaat dat hij van boter een grote bal maakte en deze bal versteende. Tegen de zwaartekracht in blijft de bal liggen op een helling.

Nog steeds is deze streek bekend om zijn artistieke17 steenhouwers beeldhouwers. Er is een beroeps opleiding, waar jonge mensen worden opgeleid die na hun studie met name worden ingezet bij de restauratie en onderhoud van de vele tempels. Voor de toeristen zijn hier kleine werkplaatsjes waar je de beelhouwers aan het werk kunt zien en fraaie souvenirs kunt kopen.

17 zwembad zonsondergangNa al dit indrukwekkends heeft Murjli ons naar ons hotel gebracht. Een redelijk modern complex, waar de kamers langs het fraaie langwerpige zwembad liggen. We hebben een riante kamer op de eerste verdieping met een groot balkon, uitkijkend op de binnentuin en het zwembad.

Vanavond eerst eten en dan foto's uploaden voor Facebook.

1. Ge:
    10 maart 2018