21. Madurai

14 maart 2018 - Madurai, India

21 fietsriksjaWe moesten vroeg op vandaag. Om 08.30 heeft Murjli ons naar het centrum gebracht van deze miljoenenstad. Daar zijn we overgestapt in een originele riksja. Duidelijk gebouwd op 1 persoon of 2 smalle bekkentjes. Maar we vonden het toch gezelliger om samen op 1 bil te zitten dan apart. 21 bananenstraatjeDe riksja driver heeft ons door smalle straatjes gereden en de verschillende aparte marktjes laten zien. Voor bananen, voor vis, voor pannen, voor hout etc.

Toen we hoorden dat we in een fiets riksja zouden worden21 marktvrouwen rondgereden, aarzelden we. Het is zwaar werk voor weinig geld. Maar zowel Saravanan als Murjli vertelden dat er weliswaar een verbod is op de originele riksja, maar dat de riksjarijders hiertegen hebben geprotesteerd. Zij hadden geen geld genoeg voor de 21 marktbezoeksteraanschaf van een gemotoriseerde riksja. De overheid heeft op bepaalde plekken daarom de fietsriksja's toegestaan. Als toerist help je deze groep mensen om het hoofd boven water te houden. De extra tip die onze fietser kreeg moet zijn dag goed hebben gemaakt. Zeker nadat hij later door Murli is gebeld om te vragen of hij een paar biertjes voor ons wilde gaan kopen. Volgens mij blijft hij morgen in bed!

21 Gandhi museumDe riksjadriver heeft ons afgezet bij het Gandhi museum. Een grote groep schoolkinderen kwam gelijk met ons aan voor hun geschiedenisles. Het museum is vrij toegankelijk. De onafhankelijkheidsstrijd is op tableaus beschreven, geïllustreerd met foto's.  Ook zijn er wat voorwerpen en kledingsstukken van Gandhi te zien. De strijd die is geleverd tegen de Britse overheersing is door Gandhi gevoerd op een non-cooperatieve, 21 schoolklas in Ganghi museummaar geweldloze manier. Uiteindelijk heeft het succes gehad. In augustus 1947 werd India een onafhankelijk land. Het enige dat hem niet is gelukt is het voorkomen dat Pakistan een apart land werd. De reden was dat in dat gebied de meeste mensen islamitisch waren. In de beginjaren werden hindu's gedwongen Pakistan te verlaten en soms vermoord. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de moord op Gandhi op 30 januari1948. De dader gaf als motief op dat veel hindu's gedwongen waren te verhuizen omdat Gandhi had ingestemd met de separatie.

21 paleis galerijNa deze geschiedenisles zijn we naar het paleis Thirumalai Nayakkar Mahal gegaan. Het is gebouwd tijdens de regeerperiode van koning Thirumalai Nayak rond 1636 na Chr. Het zou zijn ontworpen door een Italiaanse architekt. Het is een mooi voorbeeld van de Indo-Saracenische architectuur. Het is ooit 4 keer zo groot geweest, maar daar is nu niets meer van terug te zien. Duiven zorgen voor nogal wat schade. Het schilderwerk wordt nu onderhanden genomen.21 kola

Voor de lunch zijn we dichtbij ons hotel afgezet. Saravanan had ons een dit restaurant aangeraden omdat ze er hele lekkere kola's hebben. Het zijn van kippengehakt gemaakte schijfjes, lekker gekruid met o.a. ui, kardemom, koriander. Heerlijk waren ze als voorgerechtje.

21 van onderenNa de lunch zijn we naar het hotel gelopen voor een siësta. Om 15.45 stonden we weer paraat voor bezoek aan de indrukwekkende tempel van Madurai, de Meenakshi tempel. Murjli had ons aangeraden om ook nu weer een gids te nemen. Met de gids hebben we eerst een foto gemaakt van de oostelijke toren. Deze is 53 meter hoog en er zijn 1224 beelden in verwerkt. Zo zijn er nog 3, die iets variëren in hoogte en aantal beelden. Daarna zijn we naar een winkel van vrienden van de gids gelopen om onze mobieltjes achter te laten. Want het is verboden om in de tempel te fotograferen. En ook weer net als bij alle tempels je slippers inleveren. Bij binnenkomst moet je langs een metaaldetector en wordt je gefouilleerd.21 achter de bomen

De tempel is van origine meer dan 2000 jaar oud, maar de huidige vorm is in de 17de eeuw tot stand gekomen. Het is het toppunt van Indiase tempelarchitectuur. Op prachtige schilderingen wordt het verhaal verteld van Meenakshi ( een gedaante van Parvati). Zij werd geboren met 3 borsten en groen van uiterlijk. Deze derde borst zou verdwijnen als ze haar echtgenoot zou ontmoeten. Dit gebeurde toen zij Shiva ontmoette. Ze trouwden en hun huwelijk werd ingezegend door de blauwe god Vishnu.

De tempel is een groot overdekt complex en bestaat uit hoge vertrekken en lange zuilengalerijen. In het midden is er een soort van vijver, die niet is overdekt, met daarin een grote gouden lotus. Er is binnen een Parvati tempel die alleen toegankelijk is voor vrouwelijke hindu's en een Shiva tempel alleen toegankelijk voor hindu mannen. Op diverse plekken zijn er nissen met altaren voor andere goden. Veel plafonds zijn prachtig geschilderd. Deze worden regelmatig gerenoveerd. De huidige schilderingen zijn zo'n 15 jaar oud. We waren blij dat een gids bij ons hadden. Nu werden we gewezen op bijvoorbeeld een plafondschildering van een shiva lingam, waarbij de uitloop op jou is gericht. Maar waar je ook gaat staan, die uitloop blijft gericht op jou. Maar ook de betekenis van de verschillende rituelen werd duidelijker. 21 van een afstandIn de tempel stond niet alleen een levende olifant de betalende gelovigen met een slurfaai te zegenen, ook stond er een stier met een fraai jasje aan.

Het gehele complex is fascinerend. De vele gelovigen die er rondlopen en devoot hun gebeden doen maken een bijzondere indruk. Het is een bezoek dat we ook zonder foto's niet snel zullen vergeten.

Weer buiten hebben we eerst onze slippers opgehaald en toen onze mobieltjes. De winkel bleek een dakterras te hebben van waaraf je een fraai uitzicht had op een paar van de torens. Er was nog een hogere positie mogelijk, maar op bevel van de overheid was de deur naar dit deel met een hangslot afgesloten. De eigenaar van de winkel beschikte niet over de sleutel. Deze maatregel is ingevoerd nadat terroristen in India een aanslag hadden gepleegd een aantal jaren geleden. Het was vervolgens lastig om de vier verdiepingen naar beneden te gaan. Op iedere verdieping waren meerdere verkopers die houten deuren, tapijten, juwelen, bronzen, sari's en sjawls aan je wilden verkopen. Toch maar stug doorgelopen. Je kan het helaas niet iedereen naar de zin maken.

Terug op de hotelkamer een lekker biertje ingeschonken en de dagelijkse belevenissen weer beschreven. De foto's zijn geupload, het werk is gedaan. Nu zo lekker eten en dan nog even genieten van onze prachtige villa. Morgen naar onze volgende pleisterplaats.