De Shwedagon pagoda

19 februari 2020 - Yangon, Myanmar

Vanmorgen zat onze gids Wai al om 08.00 op ons te wachten. Ze had namens de reisorganisatie nog een fles witte wijn als felicitatie voor ons. Ook kregen we voor de rest van de vakantie de vouchers voor hotels en verdere tickets.

Wai nam ons vervolgens mee op een wandeling richting de belangrijkste bezienswaardigheid van Yangon, de Shwedagon pagoda.

Onderweg eerst nog een stop gemaakt in een lokaal eettentje. Wij hadden al ontbeten, maar Wai nog niet. Het traditionele ontbijt is een heldere bouillon van o.a. vis met noedels. Je doet er naar smaak citroen, koriander en chilivlokken in en eventueel extra vissaus. Ook kan je kiezen uit een aantal gefrituurde dingen, gemaakt van ui, aardappel, etc. Deze worden in kleine stukjes gesneden en zorgen voor iets knapperigs  in de soep. Wilma en ik hebben een kommetje gedeeld omdat we al hadden ontbeten. Ik hou erg van noedelsoep en ook deze variant is heerlijk. Helemaal niet vissig.

Tijdens het eten heeft Wai verteld over het boeddhisme en de verschillende vormen daarin.

Onderdeel van het enorme pagodaterrein is een schitterende tempel. De boeddhisten houden hier erg van goud. Het wordt rijkelijk gebruikt om de tempels te versieren en natuurlijk ook de beelden.

Via een lokale markt kwamen we bij oostelijke ingang van de pagoda. De aanzet voor de bouw van de pagoda is gegeven door 2 handelaren uit de streek, die nu Myanmar is. Zij hadden Gautema Buddha te eten gegeven nadat hij verlicht was geworden na vele jaren van vasten onder een Bodi-boom. Als dank kregen ze 6 haren van Buddha mee. Toen ze daarmee bij hun koning Okkalapa aankwamen werden de haren in een schrijn gestopt. Samen met 3 relikwieën van 3 eerdere Buddha's, een staf, een waterfilter en een mantel, werden deze bekend als Shwedagon, de vier relikwieën.

De 32 koningen uit de Okkalapa dynastie hebben vanaf 588 vChr tot de 14de eeuw de pagoda gebouwd en na hun nog diverse andere koningen. In 1774 bracht koning Sinbyuashin hem tot de huidige hoogte van bijna 100 meter.

De top van de pagode bestaat uit een gouden bol van 56 cm met een doorsnede van 27 cm. Hierin zijn 4351 diamanten verwerkt, waarvan de grootste op de top van 76 karaat. Totaal is het 1800 karaat.

Onder de bol hangt een gouden vaan van 419 kilo waarin 2000 verschillende edelstenen zijn verwerkt.

Daar weer onder komt de gouden paraplu, 13 meter hoog, 5000 kg zwaar waarvan 500 kg aan goud, met 83.850 edelstenen en 4016 gouden belletjes.

De hele dome bestaat uit stenen die ook weer bedekt zijn met goud.

Rondom de pagode staan 64 aparte tempeltjes. Gebouwd in opdracht van de koning die 64 jaar werd.

Een onvoorstelbaar mooi geheel. Wai heeft ons de hoogtepunten laten zien. Zoals de Buddha uit één stuk jade van 324 kg. En de brahma, waar vrouwen bidden om zwanger te mogen worden. We waren er erg van onder de indruk.

Na afloop van ons bezoek zijn we gaan lunchen in een typisch Birmees restaurant. Wai heeft voor ons de gerechtjes uitgezocht. Heerlijke groentegerechtjes, mals lam, super vis. Zodra een schaaltje leeg dreigde te raken werd het vervangen door weer een volle. Met het heerlijke lokale bier een superlunch!

Terug in het hotel hebben we eerst even liggen uitbuiken. Wai had ons als middagbesteding aangeraden om de liggende Buddha te bezoeken. Met een taxi er naar toe gereden. Een imposant beeld van 60 meter lang! Echt een toeristische trekpleister, maar niet al te veel mensen. We waren wel de enige Europeanen. Van daaruit gelopen naar een tempel uit 1901, waar een 18 meter hoge Buddha ook veel indruk maakte.

Met een taxi zijn we toen weer terug gegaan naar de Shwedagon pagoda. Het werd al wat later, mooi te zien hoe het licht veranderde. Dan gaat het licht aan, rondom de pagode worden kaarsen ontstoken. Een feeëriek gezicht, die prachtige glimmende, gouden stupa, met de verlichte tempels er omheen. We waren zo blij dat we ook het in dit licht hadden gezien!

Wai had ons aangeraden om in de 19th Street in China town te gaan eten. Wat was dat een feest! In de stijl van Koh San Road in Bangkok. Een aaneenschakeling van eettentjes met hun tafeltjes op straat. Veel proppers proberen je te overtuigen vooral bij hen te komen zitten. Wij zijn gaan zitten bij de eerste de beste tafel die vrij was. Met de ober naar de bbq-dame gelopen. Daar gekozen voor saté van kip, een spies met octopus, verse grote garnalen en een grote grouper. Het bier was goedkoop, de huisgemaakte bbq-saus geweldig. De gerechtjes erg lekker, met als hoogtepunt de grouper! Wat een heerlijke vis!

Tot slot nog een goede whisky sour. Deze avond kon niet meer kapot!

Morgenochtend gaan we eerst naar een markt waar handwerkslieden hun waren aanbieden. Misschien kunnen we een leuk souvenir scoren. Daarna om 14.00 uur in de nachtbus richting het noorden.

1. Carolien Gerritsen:
    19 februari 2020
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen! Wat een super mooie reis, het is jullie gegund! 🤗
  2. Marianne Nieuwland:
    20 februari 2020
    Net als Buddha, lekker uitbuiken!! ha ha. Ik mis de foto's... :(. komt vast wel een keer.