2. Reis met hindernissen

25 februari 2018 - Kochi, India

Gistermorgen geprobeerd in te checken via internet voor mijn vlucht van vandaag. Voor de vlucht naar Mumbai bleken alle stoelen aan het raam al bezet te zijn of je moest willen betalen. Daarom maar akkoord gegaan met een stoel aan het gangpad. Voor de vervolgvlucht naar Kochi was een raamplek wel mogelijk. Alle gegevens verder netjes ingevuld, maar met de uiteindelijke druk op de knop bleef het resultaat helaas uit. "Your check-in was not succesful". Dat is dan even balen, maar Wilma vond een telefoonnummer van Jet Airways in Amsterdam. De juffrouw die ik aan de telefoon kreeg was vriendelijk en wist het alsnog voor elkaar te krijgen, waarbij ik toch nog een raamstoel kreeg. Helemaal achterin in een van maar 2 stoelen. Ideaal!

Vanmorgen heeft Wilma me naar het station gebracht. Mijn winterjack aan, maar daaronder de outfit die geschikt is voor de tropen. Toen de trein op het perron stilstond, gauw mijn jas uitgedaan en aan Wilma weer mee gegeven.
Voor mijn vlucht naar Mumbai bleek ik naar vertekhal 3 te moeten. Je moet dan vanaf de begane grond met een rolbaan naar de eerste verdieping. Helaas, die deed het niet en dan is met je koffer tegen de helling op niet zo handig. In vertrekhal 3 was het extreem druk. Ik moest helemaal achterin zijn, balie 30. Maar in dat gedeelte was de electriciteit uitgevallen. Inchecken was niet mogelijk, bagagebanden deden het niet, alles lag plat. In eerste instantie mocht ik niet eens in een rij bij de balie aansluiten, maar na korte tijd deed een bewaker het hek open en stond ik bijna voorin de rij. 2 de luchttaxiDe grondstewardessen stonden werkeloos toe te kijken en 1 Indiase dame was driftig aan het bellen. De oplossing die werd gevonden was om met z'n allen te verkassen naar balie 21. Hoe ik het voor elkaar kreeg weet ik niet maar ook bij deze balie had ik uiteindelijk maar 2 mensen voor me. Mijn koffer was ik toen snelajax stadion kwijt en na nog een kwartiertje in de rij voor de veiligheidscheck kon ik op weg naar de gate. Maar de electriciteitsstoring bleek uiteindelijk een vertraging te geven van ruim een uur. In plaats van om 11.20 stegen we pas om 12.40 op.

In Mumbai moet je eerst door de immigratie. Ik weet van mijn vorige reis dat de juiste rij niet snel is gevonden. Ook nu stond ik weer fout. Ik ving een gesprek op van een employé die iemand er op wees dat met een e-visum je naar balie 62 moest en ik stond in de rij bij balie 12. Hij liet me erdoor waardoor ik langs alle balies naar nummer 62 kon rennen. Daar kwam weer een andere werknemer naar me toe. Of ik maar achter in de rij wilde aansluiten. Ik had nog een paar honderd wachtenden voor me. Met een zielig gezicht zei ik dat ik dan mijn vlucht zou missen. Hij wilde volhardend zijn maar toen de 2 schatten van dames die als eerste aan de beurt zouden zijn tegen hem zeiden dat ze er geen bezwaar tegen hadden als ik voor hen zou gaan, berustte hij en stond ik een minuut later bij de imigratieofficier. Die nam rustig de tijd om alle controles uit te voeren. Ik moest een formuliertje invullen, mijn foto laten maken en mijn vingerafdrukken werden gecontroleerd. Maar toen kreeg ik mijn stempel en mocht ik door. Rennen nu naar de bagagebelt voor mijn koffer. Die kwam gelukkig snel en weer rennen naar de incheck voor de volgende vlucht. Maar helaas, het was inmiddels 02.00 en de balie was al gesloten voor mijn vlucht. Ik werd doorverwezen naar de Jet Airways baliedames iets verder op. Daar kon ik al snel terecht bij een mevrouw. Haar collega naast haar was bezig met een groep van 20 Fransen, die ook bij mij in het vliegtuig hadden gezeten. Deze groep bleek alle overgebleven plaatsen van de volgende vlucht, die pas 's avonds zou gaan, te bezetten. Mijn mevrouw bleek na een aantal telefoontjes voor mij een andere oplossing te hebben. Zij regelde dat ik een plekje kreeg op de eerstvolgende vlucht van India Airways naar Kochi. Het is nu 06.00 en ik ben weer op weg! Verwachte aankomsstijd is 07.20. Het tijdsverschil is 4,5 uur. Dus in Nederland is het dan 02.50.

1. Mea:
    25 februari 2018
    Hopelijk goed aangekomen ,Martin.
    Veel sukses en geniet!
    Groetjes van Kees en Mea