15. Dagje Mysore.

8 maart 2018 - Mysore, India

Vanmorgen ontbeten met een specialiteit van het hotel, de dosa masala. Een flinterdun knapperig pannenkoekje met een vulling van gekruide aardappel. We kregen er een lekker curry-achtig sausje bij. Absoluut de beste dosa tot nu toe!

15 zijde op de klosNa het ontbijt was de eerste stop de zijdefabriek, eigendom van de overheid, waar sari's worden gemaakt. Mysore silk is bekend om zijn hoge kwaliteit. De meeste machines maakten een hels kabaal. Geen van de machines is beveiligd. De meesten zijn al meer dan honderd jaar oud. We hebben alle stadia kunnen zien; van het wassen van de ruwe zijden draden via het op de klos zetten van in elkaar gedraaide draden, het weven en het verven van de lappen15 trots op hun werk zijde. Tot slot worden de lappen opgerekt, gestoomd en gedroogd. Vervolgens worden de 8 meter lange sari's van elkaar gescheiden en gecontroleerd op weeffouten.

Het was heel erg interessant om het proces zo van dichtbij te kunnen volgen. De mensen die bij de machines aan het werk waren vonden het leuk dat je belangstelling had. Waar mogelijk lieten ze je de zijden draden voelen of lieten 15 soms handgeverfdze het resultaat van hun machine zien. Duidelijk is dat het werk erg arbeidsintensief is. Om de haverklap moet een geknapte zijden draad weer aan elkaar worden geknoopt. Het zijn vaklieden, super gespecialiseerd in het onderhoud en bedienen van deze ouderwetse machines.

Volgende stop was de eeuweoude Sri 15 tempelpleinChamundeswari temple, gelegen op de voor hindu's heilige Chamundi hill. We werden daar ingepalmd door een oude man die ons de tempel heeft laten zien. Vandaag was het er niet extreem druk, maar gisteren tijdens een festival waren er 50.000 gelovigen op deze bergtop aanwezig. Na ook nog de tempel gewijd aan Shiva te hebben gezien zijn we iets de berg afgezakt. Eerst voor foto's en het 15 Nandiuitzicht over Mysore en toen voor het hele grote beeld van Nandi, de heilige stier van Shiva. Dit beeld werd in de tweede helft van de 17de eeuw gemaakt.

Toen naar de outlet van de zijdefabriek. Een overheidswinkel, dus vaste prijzen. Wilma wilde graag nog een tuniek, en die hadden ze te kust en te keur. Ik heb nog een zijden overhemd gescoord. Zo'n tuniek kost € 21, het overhemd €26.

We hebben weer geluncht in hetzelfde restaurant als gisteren. Wijsgeworden hebben we gevraagd om niet scherpe gerechten. Nu was alles heerlijk en volstrekt niet te scherp. De kip was gisteren zelfs voor ons wel erg heet!

15 panorama

15 paleisNa de lunch stond het paleis van de maharadja op het programma. De royal family Wodeyar woont er nog steeds in het private deel van het paleis.15 plafond ook mooi Het is zeer indrukwekkend met prachtige zalen met versierde pilaren, mozaïek vloeren en teak houten plafonds. Het originele houten paleis is tijdens het huwelijk van een dochter van de Maharadja in 1897 is afgebrand. Het nieuwe15 zuilengalerij paleis is gebouwd in de zgn. Indo-Saracenische stijl. De bouw werd afgerond in 1912 en heeft toen omgerekend zo'n £ 4,5 miljoen gekost.

Na het bezoek aan het paleis zijn we weer terug gereden voor een paar uurtjes ontspanning. Voor mij is dat dus schrijven aan mijn blog, foto's selecteren en uploaden naar Facebook. Niks rusten!

Vanmiddag heeft Saravanan uitgevonden dat in tegenstelling tot wat gebruikelijk is in deze tijd van het jaar, er vanavond toch een muziek en lichtshow zal zijn bij het paleis. Dus om 18.40 zijn we weer terug gegaan naar het paleis. Weer 2 kaartjes gekocht en nu hadden ze op het grasveld voor het paleis een aantal plastic stoelen neer gezet. Vlak voor 19.00 begon de voorstelling.15 paleis kerstlampjes Er werd in de lokale taal in sprookjesvorm de geschiedenis van het paleis verteld, opgeleukt met geluideffecten en lichteffecten op het paleis. Ons geduld werd 3 kwartier op de proef gesteld voordat het sprookje was afgelopen. Maar op dat moment werd het gehele paleis verlicht met een soort kerstverlichting. Na 10 minuten gingen de kerstboomlichtjes uit en stond het hele 15 paleishoek verlichtpaleis fraai uitgelicht door schijnwerpers. Dit was het waard om zo lang te moeten wachten. Na de nodige foto's zijn we weer teruggegaan naar het hotel voor het diner.

Morgen vertrek om 08.00, op naar de hoofdstad van deze staat, Bangalore.