23. Periyar

16 maart 2018 - Thekkady, India

23 ochtendgloren over het meerDe wekker was gezet voor 06.00, maar we waren al wakker. Snel kopje thee gezet en om 6.30 vertrokken. We werden bij een bus gedropt en vandaar naar het Periyar meer gereden. Er lagen een aantal boten klaar. Het uitzicht was prachtig, met de nog enkele mistflarden had het haast een mysterieuze sfeer. Wij hadden stoelen op het bovendek. Nadat iedereen een zwemvest had aangedaan dat op je stoel klaar hing vertrokken drie boten.

Het werd een prachtige tocht over het langwerpige stuwmeer. H23 spiegelingier en daar steken de stronken van dode bomen boven het water uit. Snakebirds en andere aalscholverachtige vogels er vaak bovenop, met hun vleugels uitgespreid om ze te laten drogen. Aan boord liepen jongemannen rond die je mobiel of fototoestel vroegen. Na verloop van tijd kwamen ze er mee terug om te laten zien welke prachtige plaatjes ze voor je hadden gemaakt. Op een zeker moment was er constinatie. Heel in de verte was een olifant gespot met een jong. Voor het blote oog lastig te zien vanwege de afstand, maar Wilma haar fotograaf heeft toch kans gezien herkenbare foto's te maken. Op de terugweg stond moeder en kind er nog steeds, met nu op de voorgrond een sambar, een prachtig hert. Prachtig waren ook de king fishers, een soort ijsvogel. 23 Great HornbillHun afbeelding is gebruikt op het etiket van het meest gedronken bier. De vogel die we helaas hebben gemist omdat hij aan de andere kant van de boot was te zien, was een toekanachtige vogel, de great hornbill. Wel heeft Wilma haar fotograaf er een mooie foto van gemaakt. Ook hebben we buffels gezien, ottertjes die aan het spelen waren en een schildpad aan het zonen op een rotsblok. Maar bovenal is het een schitterend gebied.

Deze boottocht stond overigens niet op het programma. Gepland was een trekking in dit natuurgebied van 3 uur. Dit is gecanceld omdat er een aantal dagen geleden een brand is geweest waarbij 10 mensen zijn omgekomen. De overheid heeft daarom alle trekkings in dit natuurgebied verboden. Ongetwijfeld zal het een prachtige wandeling zijn geweest, maar wij waren erg blij met de boottocht!

Aan het einde van de ochtend hadden we een olifantenkamp kunnen bezoeken. Het schijnt dat er op diervriendelijke manier met ze wordt omgegaan, maar we hebben besloten daar toch niet heen te gaan. Gedresseerde olifanten en toeristen zijn wat on22 Zwembads betreft geen goede match.

Terug in het hotel hebben we ontbeten en geluierd. Om 15.30 heeft Murjli ons weggebracht voor een ayurvedische massage. Dit bestond uit een lichaamsmassage met olie voor een half uur en een half massage met kruidenbuidel die met regelmaat werd gedoopt in een behoorlijk warme olie. Heerlijk ontspannend.

Na de massage zijn we naar een theatertje gebracht waar we een22 kathakali voorstelling hebben gezien van kathakali. Onder begeleiding van een bekkenspeler en een drummer hebben 2 bont uitgedoste  acteurs verhalen uitgebeeld. Ze gebruiken daar met name gezichtsuitdrukkingen bij die behoorlijke controle vereisen van de aangezichtsspieren en oogspieren. In een razend tempo met de ogen van links naar rechts, boven naar onder, rollen, het was verbazingwekkend!

21 kalaripayattuNa deze voorstelling naar de zaal ernaast voor een demonstratie van kalaripayattu, een martial art uit Zuid India. Hele fitte en lenige sporters gaven een demonstratie van verdedigings- en aanvalstechnieken met verschillende wapens. Duidelijk was dat dit ervaren en goedgetrainde jongens waren. Het was leuk om naar te kijken.

Straks in ons hotel eten. Morgen redelijk op tijd weg voor de reis naar onze laatste overnachtingsplek. We gaan varen op de backwaters!

1. Mea:
    16 maart 2018
    Met de foto’s van Facebook erbij is jullie verhaal nog mooier!
    Lieve Groetjes van Kees en Mea